De groei van negentien procent in de eerste acht maanden zal in de tweede helft van 2011 vertragen en uitkomen rond de vijf procent. Alleen op de zakelijke markt is nog groeipotentie, omdat er sprake is van een inhaalvraag. Dit meldt de bank in zijn vandaag verschenen Autoretail sectorupdate.

Over het gemiddelde dealerrendement blijft de bank bezorgd. In het eerste kwartaal was het 1,7 procent, negentien procent minder dan de 2,1 procent in Q1 van 2010. "Een zorgelijke ontwikkeling", meldt ABN AMRO. "Bij dealerbedrijven ligt de nadruk in de bedrijfsvoering wel heel sterk op het halen van volumes en niet bij het verbeteren van rendement." Het verbeterde resultaat in 2010 kwam vooral via aftersales, snoeien in de indirecte kosten en occasionverkopen – niet zo zeer via de sterk gestegen nieuwverkopen. Omdat ook de omzet en marges in de werkplaats onder druk staan en op het gebied van kosten al veel is gedaan, zal rendementsverbetering "een moeizaam proces" worden.

ABN AMRO belicht ook de sector schadeherstel. Daar is sprake van een krimpende markt met overcapaciteit. In 2010 is zowel het aantal schadegevallen als het gemiddelde bedrag per schade gedaald. De prijzen, en daarmee het rendement, staan dan ook onder druk. "Met deze ontwikkelingen kunnen zelfstandige schadebedrijven nauwelijks het hoofd boven water houden."

Benzineservicestations hadden in 2010 dankzij elf procent hogere prijzen een positieve omzetontwikkeling van 4,4 procent. Op de langere termijn ziet ABN AMRO echter ook hier donker weer aankomen. "De explosieve groei van energiezuinige auto’s zal leiden tot structureel lagere afzetvolumes van brandstoffen."