Pouw wil overnemen met eigen geld

Pouw Automotive Groep wil het komende jaar voor tweehonderd miljoen aan autobedrijven kopen. Dat zegt algemeen directeur Jan Pouw tegen Het Financieele Dagblad. Pouw Automotive stond ultimo 2010 op plaats 7 van de Dealerholding Top 50 van Dealersupportnet met negenduizend verkochte nieuwe auto’s.

Pouw zegt de acquisities zoveel mogelijk uit de eigen kasstroom te zullen betalen. "We gaan deze overnames niet of nauwelijks met vreemd geld financieren." In de jaren 2009 en 2010 deed Pouw Automotive in Blaricum geen overnames maar dit jaar begon de holding weer een actief overnamebeleid te voeren met de aankoop van  Van der Molen Autogroep (Opel, Kia en Chevrolet in Groningen en Haren) en Stemerdink in Veenendaal (Mercedes-Benz, Smart, Alfa Romeo).

Pouw zegt het komende jaar kralen te willen rijgen in Noord-Nederland, in het Oosten (waar het bedrijf sterk is met Volkswagen/Audi) en in het midden van het land. In de Randstad is Pouw al goed vertegenwoordigd met Peugeot.  Prioriteit krijgt Zuid-Nederland, waar Pouw nog niet actief is. In 2009 lagen daar, als gevolg van de surseance van betaling van het Kroymans-imperium grote kansen, maar op het laatste moment ging de acquisitie van veertien Kroymans-bedrijven (tien Opel-vestigingen, drie schadebedrijven en een leasebedrijf) niet door.  Pouw Automotive heeft als aandeelhouder H2 Equity Partners en Pouw Beheer. Uit de DSN Dealerholding Top 50 blijkt ook onder mee dat de Pouw Automotive Groep in 2010 een omzet heeft gedraaid van 275 miljoen euro met ongeveer 550 medewerkers. In 2008 heeft Pouw een plan gemaakt om in drie jaar tijd te groeien van 450 miljoen omzet naar een miljard waarmee het in de topdrie zou belanden.

In 2009 leed Pouw Automotive een verlies van bijna zes miljoen euro. Het jaar daarop volgde herstel met een nettowinst van 2,2 miljoen euro en maakten alle divisies weer winst. In 2011 heeft het herstel zich verder doorgezet, met uitzondering van het schadeherstelbedrijf.  Voor heel 2011 gaat Jan Pouw uit van een nettowinst van zeven miljoen euro – vijfenhalf miljoen als de twee laatste acquisities niet worden meegerekend.  "We zijn sterker uit de crisis te voorschijn gekomen dan toen we aan het begin ervan stonden. We zijn lean and mean.”  Op het hoofdkantoor in Blaricum werken zes mensen, de directie is drie man/vrouw sterk. Jan Pouw (66) zegt in het artikel in FD ook dat hij nog aan paar jaar blijft werken en dat  zijn opvolger nog niet is aangewezen. Het is niet vanzelfsprekend dat een zoon of een neef zijn plaats zal overnemen.

 

Pouw wil overnemen met eigen geld - Automobielmanagement.nl

Pouw wil overnemen met eigen geld

Pouw Automotive Groep wil het komende jaar voor tweehonderd miljoen aan autobedrijven kopen. Dat zegt algemeen directeur Jan Pouw tegen Het Financieele Dagblad. Pouw Automotive stond ultimo 2010 op plaats 7 van de Dealerholding Top 50 van Dealersupportnet met negenduizend verkochte nieuwe auto’s.

Pouw zegt de acquisities zoveel mogelijk uit de eigen kasstroom te zullen betalen. "We gaan deze overnames niet of nauwelijks met vreemd geld financieren." In de jaren 2009 en 2010 deed Pouw Automotive in Blaricum geen overnames maar dit jaar begon de holding weer een actief overnamebeleid te voeren met de aankoop van  Van der Molen Autogroep (Opel, Kia en Chevrolet in Groningen en Haren) en Stemerdink in Veenendaal (Mercedes-Benz, Smart, Alfa Romeo).

Pouw zegt het komende jaar kralen te willen rijgen in Noord-Nederland, in het Oosten (waar het bedrijf sterk is met Volkswagen/Audi) en in het midden van het land. In de Randstad is Pouw al goed vertegenwoordigd met Peugeot.  Prioriteit krijgt Zuid-Nederland, waar Pouw nog niet actief is. In 2009 lagen daar, als gevolg van de surseance van betaling van het Kroymans-imperium grote kansen, maar op het laatste moment ging de acquisitie van veertien Kroymans-bedrijven (tien Opel-vestigingen, drie schadebedrijven en een leasebedrijf) niet door.  Pouw Automotive heeft als aandeelhouder H2 Equity Partners en Pouw Beheer. Uit de DSN Dealerholding Top 50 blijkt ook onder mee dat de Pouw Automotive Groep in 2010 een omzet heeft gedraaid van 275 miljoen euro met ongeveer 550 medewerkers. In 2008 heeft Pouw een plan gemaakt om in drie jaar tijd te groeien van 450 miljoen omzet naar een miljard waarmee het in de topdrie zou belanden.

In 2009 leed Pouw Automotive een verlies van bijna zes miljoen euro. Het jaar daarop volgde herstel met een nettowinst van 2,2 miljoen euro en maakten alle divisies weer winst. In 2011 heeft het herstel zich verder doorgezet, met uitzondering van het schadeherstelbedrijf.  Voor heel 2011 gaat Jan Pouw uit van een nettowinst van zeven miljoen euro – vijfenhalf miljoen als de twee laatste acquisities niet worden meegerekend.  "We zijn sterker uit de crisis te voorschijn gekomen dan toen we aan het begin ervan stonden. We zijn lean and mean.”  Op het hoofdkantoor in Blaricum werken zes mensen, de directie is drie man/vrouw sterk. Jan Pouw (66) zegt in het artikel in FD ook dat hij nog aan paar jaar blijft werken en dat  zijn opvolger nog niet is aangewezen. Het is niet vanzelfsprekend dat een zoon of een neef zijn plaats zal overnemen.