Consument onvoldoende op hoogte van autogarantie

‘De consument is onvoldoende op de hoogte van het behoud van fabrieksgarantie’. Dat zou blijken uit het Nationaal Automotive Onderzoek 2011 dat onderzoeksbureau Motivaction uitvoerde onder duizend Nederlandse automobilisten in opdracht van The Alwaysbemobile Company.

Bijna de helft van de onderzochte automobilisten geeft de voorkeur aan een onafhankelijk onderhoudsbedrijf voor klein onderhoud. De helft hiervan geeft aan direct over te stappen naar een universeel onderhoudsbedrijf zodra de garantieperiode verlopen is.

De consument is volgens het onderzoek op dit moment onvolledig geïnformeerd over de garantieregeling van zijn auto. Universele onderhoudsbedrijven hebben toegang tot de fabrieksgarantie en bieden daarmee dezelfde garantie als de merkdealer. Daarvan is de consument niet op de hoogte. Ceo van The Alwaysbemobile Company, Luc van Bussel trekt de volgende conclusie: "Uit dit onderzoek blijkt dat de consument direct overstapt als hij op de hoogte zou zijn van de wettelijke garantieregeling. Tot nu toe heeft brancheorganisatie Bovag deze transparantie nog niet gegeven. Nederland is klaar voor een grote publiekscampagne. Daarom roepen wij de Bovag met klem op om de consument onafhankelijk voor te lichten.

Van Bussel vervolgt: "Daarnaast sturen wij deze week een brandbrief naar minister Schultz van Haegen. Gedwongen winkelnering is niet in het belang van de consument. Wij zullen nader onderzoek doen naar de beweegredenen van de consument. De overheid is nu samen met de BOVAG aan zet om de consument te wijzen op deze keuzevrijheid. De BOVAG zal zich moeten beraden over hun aanpak, juist omdat zij zowel merkdealers als onafhankelijke autobedrijven vertegenwoordigen."

Bijna tien jaar na de invoering van de ‘wet Monti’, blijkt dat de automobielmarkt totaal is veranderd. Traditionele merkdealers verliezen hun positie in de onderhoudsmarkt ten gunste van de universele onderhoudsbedrijven. Ook de cijfers die de Bovag geeft wijzen op een verdere sanering van de huidige situatie: het aantal merkdealers loopt terug naar 750 in 2013. Dit maakt volgens Van Bussel ‘een juiste voorlichting over het onderhoud aan de auto nu nog urgenter’.

Het onderzoek laat zien dat 46 procent van de ondervraagden een onafhankelijk onderhoudsbedrijf ook geschikt acht voor moderne auto’s. De consument ziet behoud van garantie als belangrijkste reden om bij de merkdealer te blijven. Van Bussel concluderend uit het rapport:" Echter, de helft van alle ondervraagden stapt het liefst direct over naar het onafhankelijke onderhoudsbedrijf als garantie geen rol meer speelt. "

43% van de ondervraagden is van mening dat de merkdealer meer repareert dan er wordt verwacht. Dit zou in een hogere factuur resulteren dan nodig is. Het imago van het universele onderhoudsbedrijf is bij de ondervraagden op dit punt een stuk betrouwbaarder: 94 procent denkt  dat deze alleen de noodzakelijke werkzaamheden uitvoert.

Dit onderzoek toont volgens Ceo Van Bussel onomstotelijk aan dat de consument niet langer vast wil zitten aan de merkdealer.

Het onderzoek  wordt vanaf 2011 jaarlijks uitgevoerd in opdracht van The Alwaysbemobile Company.

Reacties

Volgens mijn informatie is een klant helemaal niet verplicht om naar een merkdealer te gaan voor onderhoud en reparatie. En dat met behoud van de normale garantie. Natuurlijk, als er sprake is van garantie zal een merkdealer die moeten verlenen.
Dus misschien moet de heer blaasbalg van Bussel wat meer doen aan klanten VOORLICHTING dan aan klanten ondervraging. Lijkt me een betere inzet van energie dan merkdealers tegen vrije werkplaatsen tegen elkaar op te zetten en te doen alsof een klant geen keuze heeft.

Geplaatst door: Snammeli op

Heeft meneer van Bussel al bedacht wat deze werkwijze voor gevolg heeft voor de aanschafprijzen voor de consument? Merkdealers zullen niet meer in staat zijn om enige vorm van korting bij aanschaf of service / coulance in geval van problem te verlenen als dit zich doorzet. Overigens, uit eigen ervaring kan ik u melden dat de merkdealer in veel gevallen niet duurder is dan een universeel. Zeker in die gevallen waarbij het voor de merkdealer een gekend probleem is, is dit zo opgelost. De universeel heeft heel vaak deze kennis niet en zal nogal wat zoekuren nodig hebben om e.e.a. uiteindelijk op te lossen… Ter overdenking; je gaat met je Ipad toch ook niet naar een Windows-retailer voor een reparatie?

Geplaatst door: ASR op

Ik heb nu zelf een voorval met de merkdealer, bij een auto van nog geen 3 jaar en net 20.000km op de teller..De auto heeft een kapotte injector en omdat ik de 2e servicebeurt van de auto uit heb laten voeren door een BOVAG en Boschservice erkend bedrijf, wat me overigens € 120,- scheelde, voor dezelfde beurt, doet de merkdealer helemaal niets voor mij…Geen coulance of wat dan ook, met het argument dat ik geen klant bij hun ben….Nou sorry, ik heb de auto op de markt gekocht……Met mijn klacht naa Ford NL gegaan endie geven hetzelfde argument, dus als consument zijnde ben je gewoon VERPLICHT om naar de merkdealer te gaan…Snap dat ze deze garantie dan kunnen geven, omdat de factuur vele malen hoger is dan bij een vrije werkplaats, je betaald hem dan zelf…….

Stef

Geplaatst door: Stefanie Reuvers op
Consument onvoldoende op hoogte van autogarantie - Automobielmanagement.nl

Consument onvoldoende op hoogte van autogarantie

‘De consument is onvoldoende op de hoogte van het behoud van fabrieksgarantie’. Dat zou blijken uit het Nationaal Automotive Onderzoek 2011 dat onderzoeksbureau Motivaction uitvoerde onder duizend Nederlandse automobilisten in opdracht van The Alwaysbemobile Company.

Bijna de helft van de onderzochte automobilisten geeft de voorkeur aan een onafhankelijk onderhoudsbedrijf voor klein onderhoud. De helft hiervan geeft aan direct over te stappen naar een universeel onderhoudsbedrijf zodra de garantieperiode verlopen is.

De consument is volgens het onderzoek op dit moment onvolledig geïnformeerd over de garantieregeling van zijn auto. Universele onderhoudsbedrijven hebben toegang tot de fabrieksgarantie en bieden daarmee dezelfde garantie als de merkdealer. Daarvan is de consument niet op de hoogte. Ceo van The Alwaysbemobile Company, Luc van Bussel trekt de volgende conclusie: "Uit dit onderzoek blijkt dat de consument direct overstapt als hij op de hoogte zou zijn van de wettelijke garantieregeling. Tot nu toe heeft brancheorganisatie Bovag deze transparantie nog niet gegeven. Nederland is klaar voor een grote publiekscampagne. Daarom roepen wij de Bovag met klem op om de consument onafhankelijk voor te lichten.

Van Bussel vervolgt: "Daarnaast sturen wij deze week een brandbrief naar minister Schultz van Haegen. Gedwongen winkelnering is niet in het belang van de consument. Wij zullen nader onderzoek doen naar de beweegredenen van de consument. De overheid is nu samen met de BOVAG aan zet om de consument te wijzen op deze keuzevrijheid. De BOVAG zal zich moeten beraden over hun aanpak, juist omdat zij zowel merkdealers als onafhankelijke autobedrijven vertegenwoordigen."

Bijna tien jaar na de invoering van de ‘wet Monti’, blijkt dat de automobielmarkt totaal is veranderd. Traditionele merkdealers verliezen hun positie in de onderhoudsmarkt ten gunste van de universele onderhoudsbedrijven. Ook de cijfers die de Bovag geeft wijzen op een verdere sanering van de huidige situatie: het aantal merkdealers loopt terug naar 750 in 2013. Dit maakt volgens Van Bussel ‘een juiste voorlichting over het onderhoud aan de auto nu nog urgenter’.

Het onderzoek laat zien dat 46 procent van de ondervraagden een onafhankelijk onderhoudsbedrijf ook geschikt acht voor moderne auto’s. De consument ziet behoud van garantie als belangrijkste reden om bij de merkdealer te blijven. Van Bussel concluderend uit het rapport:" Echter, de helft van alle ondervraagden stapt het liefst direct over naar het onafhankelijke onderhoudsbedrijf als garantie geen rol meer speelt. "

43% van de ondervraagden is van mening dat de merkdealer meer repareert dan er wordt verwacht. Dit zou in een hogere factuur resulteren dan nodig is. Het imago van het universele onderhoudsbedrijf is bij de ondervraagden op dit punt een stuk betrouwbaarder: 94 procent denkt  dat deze alleen de noodzakelijke werkzaamheden uitvoert.

Dit onderzoek toont volgens Ceo Van Bussel onomstotelijk aan dat de consument niet langer vast wil zitten aan de merkdealer.

Het onderzoek  wordt vanaf 2011 jaarlijks uitgevoerd in opdracht van The Alwaysbemobile Company.

Reacties

Volgens mijn informatie is een klant helemaal niet verplicht om naar een merkdealer te gaan voor onderhoud en reparatie. En dat met behoud van de normale garantie. Natuurlijk, als er sprake is van garantie zal een merkdealer die moeten verlenen.
Dus misschien moet de heer blaasbalg van Bussel wat meer doen aan klanten VOORLICHTING dan aan klanten ondervraging. Lijkt me een betere inzet van energie dan merkdealers tegen vrije werkplaatsen tegen elkaar op te zetten en te doen alsof een klant geen keuze heeft.

Geplaatst door: Snammeli op

Heeft meneer van Bussel al bedacht wat deze werkwijze voor gevolg heeft voor de aanschafprijzen voor de consument? Merkdealers zullen niet meer in staat zijn om enige vorm van korting bij aanschaf of service / coulance in geval van problem te verlenen als dit zich doorzet. Overigens, uit eigen ervaring kan ik u melden dat de merkdealer in veel gevallen niet duurder is dan een universeel. Zeker in die gevallen waarbij het voor de merkdealer een gekend probleem is, is dit zo opgelost. De universeel heeft heel vaak deze kennis niet en zal nogal wat zoekuren nodig hebben om e.e.a. uiteindelijk op te lossen… Ter overdenking; je gaat met je Ipad toch ook niet naar een Windows-retailer voor een reparatie?

Geplaatst door: ASR op

Ik heb nu zelf een voorval met de merkdealer, bij een auto van nog geen 3 jaar en net 20.000km op de teller..De auto heeft een kapotte injector en omdat ik de 2e servicebeurt van de auto uit heb laten voeren door een BOVAG en Boschservice erkend bedrijf, wat me overigens € 120,- scheelde, voor dezelfde beurt, doet de merkdealer helemaal niets voor mij…Geen coulance of wat dan ook, met het argument dat ik geen klant bij hun ben….Nou sorry, ik heb de auto op de markt gekocht……Met mijn klacht naa Ford NL gegaan endie geven hetzelfde argument, dus als consument zijnde ben je gewoon VERPLICHT om naar de merkdealer te gaan…Snap dat ze deze garantie dan kunnen geven, omdat de factuur vele malen hoger is dan bij een vrije werkplaats, je betaald hem dan zelf…….

Stef

Geplaatst door: Stefanie Reuvers op