Dat zegt Harold Hendriks, toezichthouder specialist herverzekering bij De Nederlandsche Bank (DNB), aan het AMweb. "De voorziening moet zo hoog zijn dat hij samen met de bruto verdiende premie gelijk is aan of meer dan de som van de bruto schadelast plus de bedrijfskosten." Volgens het AMweb signaleert DNB sinds 2008 een negatieve trend in het technisch resultaat van de WA-tekening van autoverzekeraars. In pogingen marktaandeel te behouden of uit te breiden, worden niet-kostendekkende premies in rekening gebracht.

Onderzoek wijst uit dat het bij twaalf van de 28 getoetste verzekeraars om structureel te lage premies gaat. Twee van hen hebben inmiddels een adequate premietekortvoorziening getroffen. "Dat is niet voldoende", zegt Hendriks in een nieuwsbrief van DNB. "Ook de andere verzekeraars moeten keuzes maken zoals het treffen van een voorziening." De toezichthouder zegt niet dat de premies in Motor WA per se omhoog moeten: "Dat is slechts één optie. Het treffen van een voorziening is een andere, maar je kunt ook denken aan het aanscherpen van het acceptatiebeleid of van de voorwaarden.