Om hoeveel banen het gaat, is onduidelijk. Maar het bedrijf wil volgend jaar een kostenbesparing van maar liefst vijftig miljoen euro bereiken. Volgens het management is de reorganisatie nodig omdat zijn markt is veranderd. Autofabrikanten bouwen steeds vaker standaard navigatiesystemen in (waarvoor TomTom overigens wel levert) en er is in de consumentenmarkt veel concurrentie van diverse toepassingen op smartphones.

In het derde kwartaal liep de omzet in de consumentenmarkt met 23 procent terug in vergelijking met dezelfde periode van 2010. De levering van navigatiesystemen aan de auto-industrie vertoonde een forse groei maar de totale omzet liep in het vorige kwartaal met tien procent terug. Vooral in de VS was de daling groot. Daarentegen steeg de winst met vijftig procent tot 29 miljoen euro – beter dan analisten hadden verwacht. Het bedrijf zegt te blijven investeren in de wereldwijde kaartendatabase, de ontwikkeling van navigatietechnologie en verkeersinformatiediensten. Op de Amsterdamse beurs opende het aandeel TomTom twintig procent hoger (bron: TomTom, NOS)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding