Lang niet alle Duitse garages en autodealers zijn op de hoogte van de juiste gang van zaken, waardoor Nederlandse kopers met foute kentekenplaten op pad worden gestuurd.

Het Openbaar Ministerie brengt betrapte kopers zonder pardon voor de politierechter.

De Twentse strafpleiter Rob Oude Breuil waarschuwt toekomstige kopers. Hij vindt dat deze misstap met Duitse kentekens niet langer als misdrijf moet worden aangemerkt, waardoor bij een (voorwaardelijke) veroordeling een strafblad ontstaat. De advocaat roept de wetgever op dit als overtreding af te doen. „De cliënten die ik bijsta, zijn te goeder trouw. Het probleem is echter dat de rechter op basis van de wet niet veel anders kan dan hen veroordelen.”

Het aantal uit het buitenland geïmporteerde auto’s piekt dit jaar voor het eerst boven 100.000. Werden in 2010 nog 98.106 wagens ingevoerd, nu wordt de magische grens gepasseerd. Vooral jonge, Duitse tweedehands auto’s zijn hier gewild. Die hebben veel opties, zijn vaak goed onderhouden en goedkoper. Dat komt door de Nederlandse BPM, de belasting voor personenauto’s en motorrijwielen. Bij het importeren krijgt de auto een nieuw kenteken. Maar Duitse autobedrijven verkopen het voertuig soms met een tijdelijk kenteken. Dat is aanmerkelijk voordeliger, maar in Nederland niet geldig. Kopers vertrouwen erop dat de kentekenplaten correct zijn. Ook de brancheorganisaties Bovag en RAI waarschuwen. Volgens Bovag-woordvoerder Gijs Bosman moeten kopers die in het buitenland een tweedehands auto kopen, op hun tellen passen. ,,De controle op kilometerstanden is minder goed geregeld, vooral in Duitsland en België. Daar worden vaker kilometerstanden teruggedraaid."

Bron: Tubantia