Bijtelling elektrische auto naar zeven procent in 2014

Vandaag heeft de Tweede Kamer besloten om de bijtelling van elektrische leaseauto’s vanaf 2014 te verhogen van nul naar zeven procent.

Het is slecht nieuws voor alle gemaakte en beloofde investeringen van automerken, leasemaatschappijen, overheden, netwerkbedrijven en nieuwe ondernemingen. ‘Onbegrijpelijk is dat het toekomstperspectief voor elektrisch rijden deels is uitgeruild voor de mobiliteit van het verleden want  de extra inkomsten worden gebruikt om belastingsvoordelen voor oldtimers te vergroten’, zegt Natuur & Milieu in een persbericht.

Dat een gunstige bijtellingsregeling goed functioneert, is te zien aan de hoeveelheid hybride auto’s die nu in Nederland rondrijden. Voor elektrische auto’s kan dit ook. Een nultarief is dan wel de eerste vier jaar nodig. Dat stond ook in het voorgestelde Belastingplan 2012. Helaas vond een meerderheid van CDA, VVD en PVV dit vandaag in het parlement niet. Met dit besluit worden zuinige elektrische auto’s minder aantrekkelijk voor de consument dan benzine- en dieselauto’s met 14 procent bijtelling. Dat remt de versnelling van het elektrisch rijden. Hier zijn drie redenen voor. Ten eerste zijn elektrische auto’s duurder; de bijtelling wordt daarmee vergelijkbaar met een gemiddelde auto uit de 14 procentcategorie (rond de 2500 euro). Ten tweede is een leasetarief voor een elektrische auto hoger dan voor een niet-elektrische auto, vanwege marktonzekerheden. Als minder mensen een elektrische auto leasen dan zorgt dat ook voor minder investeringen in de infrastructuur van oplaadpunten en voor minder aanbod van elektrische auto’s op de Nederlandse markt.

Volgens Natuur & Milieu zijn de voordelen van meer elektrisch rijden ruimschoots groter dan de beperkte extra inkomsten van een 7% tarief. Maarten van Biezen, teammanager Mobiliteit en Ruimte bij Natuur & Milieu: "Dit onverstandige besluit is vooral te kwalificeren als penny wise pound foolish".  Er lagen enorme kansen voor Nederland als proeftuin in Europa voor elektrisch rijden. Dat staat nu op de helling. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook een klap in het gezicht (en de portemonnee) van partijen die fors in elektrische mobiliteit hebben geïnvesteerd zoals auto-importeurs, overheden, netwerkbeheerders, fondsen, energieleveranciers, autoleasebedrijven en vele startende elektrisch vervoerondernemingen. Grote investeerders die naar Nederland lijken te komen zullen mogelijk afhaken.

Lees ook: Prins Maurits boos over belasten elektrische auto.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bijtelling elektrische auto naar zeven procent in 2014 - Automobielmanagement.nl

Bijtelling elektrische auto naar zeven procent in 2014

Vandaag heeft de Tweede Kamer besloten om de bijtelling van elektrische leaseauto’s vanaf 2014 te verhogen van nul naar zeven procent.

Het is slecht nieuws voor alle gemaakte en beloofde investeringen van automerken, leasemaatschappijen, overheden, netwerkbedrijven en nieuwe ondernemingen. ‘Onbegrijpelijk is dat het toekomstperspectief voor elektrisch rijden deels is uitgeruild voor de mobiliteit van het verleden want  de extra inkomsten worden gebruikt om belastingsvoordelen voor oldtimers te vergroten’, zegt Natuur & Milieu in een persbericht.

Dat een gunstige bijtellingsregeling goed functioneert, is te zien aan de hoeveelheid hybride auto’s die nu in Nederland rondrijden. Voor elektrische auto’s kan dit ook. Een nultarief is dan wel de eerste vier jaar nodig. Dat stond ook in het voorgestelde Belastingplan 2012. Helaas vond een meerderheid van CDA, VVD en PVV dit vandaag in het parlement niet. Met dit besluit worden zuinige elektrische auto’s minder aantrekkelijk voor de consument dan benzine- en dieselauto’s met 14 procent bijtelling. Dat remt de versnelling van het elektrisch rijden. Hier zijn drie redenen voor. Ten eerste zijn elektrische auto’s duurder; de bijtelling wordt daarmee vergelijkbaar met een gemiddelde auto uit de 14 procentcategorie (rond de 2500 euro). Ten tweede is een leasetarief voor een elektrische auto hoger dan voor een niet-elektrische auto, vanwege marktonzekerheden. Als minder mensen een elektrische auto leasen dan zorgt dat ook voor minder investeringen in de infrastructuur van oplaadpunten en voor minder aanbod van elektrische auto’s op de Nederlandse markt.

Volgens Natuur & Milieu zijn de voordelen van meer elektrisch rijden ruimschoots groter dan de beperkte extra inkomsten van een 7% tarief. Maarten van Biezen, teammanager Mobiliteit en Ruimte bij Natuur & Milieu: "Dit onverstandige besluit is vooral te kwalificeren als penny wise pound foolish".  Er lagen enorme kansen voor Nederland als proeftuin in Europa voor elektrisch rijden. Dat staat nu op de helling. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook een klap in het gezicht (en de portemonnee) van partijen die fors in elektrische mobiliteit hebben geïnvesteerd zoals auto-importeurs, overheden, netwerkbeheerders, fondsen, energieleveranciers, autoleasebedrijven en vele startende elektrisch vervoerondernemingen. Grote investeerders die naar Nederland lijken te komen zullen mogelijk afhaken.

Lees ook: Prins Maurits boos over belasten elektrische auto.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding