De groeistrategie voor TomTom Business Solutions, waaronder de producten voor fleetmanagement vallen, blijft echter overeind, benadrukt het bedrijf. De laatste jaren is deze businessunit van TomTom sterk gegroeid, volgens eigen zeggen zelfs de sterkste groeier in de markt van telematicadiensten. Onlangs won TomTom nog de innovatieprijs met het product Webfleet.

TomTom Business Solutions zal een van de tien onafhankelijke businessunits van TomTom blijven. Alle fleetproducten, zoals het eerder genoemde Webfleet, maar ook de in-car LINK apparaat en PRO-serie professionele navigatieapparatuur blijven onder de verantwoordelijkheid van deze unit vallen.

Of er bij Business Solutions ontslagen vallen, is niet duidelijk. In totaal moeten er bij TomTom 457 banen weg, zo’n 10 procent van het totale personeelsbestand. Het gaat om 255 gedwongen ontslagen waarvan circa de helft in Nederland. Het bedrijf kondigde ook een verandering aan in de organisatie van de Research & Developmentactiviteiten. Daarnaast bevestigde TomTom in 2012 een besparing van circa 50 miljoen euro te willen realiseren.

Harold Goddijn, CEO van TomTom zegt dat de nieuwe structuur meer transparantie en verantwoording biedt. "Het wordt makkelijker innovatieve keuzen te maken en zal de ’time-to-market’ reduceren. Vanaf 2012 zullen klanten merken dat nieuwe producten sneller geïntroduceerd worden."