"Er kunnen fouten gemaakt worden, maar het is van enorm belang dat wij bij Volkswagen de competentie hebben en behouden eventuele fouten te herkennen en uiteindelijk te elimineren", sprak de topman in de omgeving van de Detroit Auto Show tegen een groep journalisten. Gewaarschuwd door kwaliteitsproblemen die bijvoorbeeld Toyota ondervond tijdens zijn periode van sterke groei, erkent Winterkorn dat met het toenemen van de aantallen ook bij Volkswagen de complexiteit verder zal toenemen. En een fout zit al snel in heel veel auto’s. Volkswagen Groep wil daarom zijn eigen normen in de foutenanalyse verbeteren en de verantwoordelijke experts van de verschillende merken nauwer laten samenwerken.

"Groot zijn, is zeker belangrijk in deze business", aldus Winterkorn over de strijd om de wereldtop tussen VW, GM, Toyota en Hyundai. "Maar uiteindelijk wint het merk die de klant het beste tevreden stelt." Volgens de Duitse ceo krijgen daarin de toeleveranciers en de ‘onderaannemers’ een steeds belangrijkere rol. Winterkorn, in zijn carriere jarenlang verantwoordelijk geweest voor kwaliteit, vindt het voor de groeistrategie van zijn concern van het grootste belang dat alle medewerkers overtuigd zijn van het belang om op de juiste manier om te gaan met fouten. Hij verwacht ook eigen initiatief. "De beste tester van de VW-kwaliteit is niet per definitie de professionele kwaliteitstester maar de productiemedewerker die bij het kleinste probleem meteen kiest voor een corrigerende maatregel."

Dat Winterkorn een "zekere obsessie" heeft voor kwaliteit blijkt wel uit navolgend filmpje: KLIK HIER

(bron: Automobilwoche)