Quote: ‘autobedrijf oorzaak van faillissement Hessing’

Afgelopen week stortte het bedrijf van Frits Hessing in en werd failliet verklaard. Het vastgoedproject Park Bloeyendael zou het probleem zijn maar Quote analyseert nu dat het probleem in het autobedrijf heeft gezeten. Overnamekandidaat Stern wil doorgaan in de huidige vorm op de huidige plek.

In de afgelopen paar maanden werd duidelijk dat er van alles mis was bij Hessing, met name als gevolg van het prestigieuze project Park Bloeyendael.  Maar de vastgoedcrisis bevond zich inmiddels op een dieptepunt, met als gevolg dat er geen belangstelling was voor de beoogde rijkeluiswijk in De Bilt.

Over het algemeen werd/wordt aangenomen dat Park Bloeyendael uiteindelijk Hessing de kop heeft gekost. Maar Quote zegt nu ‘uit nadere bestudering van de cijfers’ te weten dat dit niet klopt. Quote schrijft: ‘Hessing stond persoonlijk voor een kleine acht miljoen euro in het rood door leningen bij SNS Bank en FGH bank. Uit zijn financiële administratie blijkt dat Hessing tussen 2006 en 2009 zeventien miljoen euro in zijn autobedrijf heeft gepompt, enkel en alleen om de hut draaiende te houden. De lening van SNS Bank had een waarde van 28,5 miljoen euro, waarvan ruim – daar is ‘ie weer -zeventien miljoen euro is opgenomen. Dat geld was bedoeld voor Park Bloeyendael, maar is dus in de ‘vissenkom’  (de showroom aan de A2, red) gestopt.’ De beoogde aannemer, Bert Verwelius,  zegt:   "Er staat wel overal dat Bloeyendael Hessing de kop gekost heeft, maar dat is dus niet waar. Ik zou zeggen: rijd een keer langs het terrein. Er staat nog helemaal niks! Als er geld in is gestoken dan zie ik het niet. Tja, ik kan ook niet bepalen wat Frits Hessing met zijn geld doet." Het probleem zit hem dus bij de auto´s, redeneert Quote.

De grootste partij die is geïnteresseerd in Hessing is Stern Groep. Topman Henk van der Kwast bevestigt tegen Quote dat hij ‘een complete doorstart’ wil maken met Hessing. "Dat betekent in de huidige vorm op de huidige plaats, inclusief alle merken. Het bedrijf is als een vliegtuig dat nog aan het rollen is op de startbaan. Als het stil zou staan dan zou er sprake zijn van een herstart, maar dat is hier niet het geval."  Van der Kwast denkt dat hij een goede kans maakt. "Wij hebben een rimpelloze oplossing die ook goed is voor de werkgelegenheid. We proberen daarbij ook wat te regelen voor alle gedupeerden die nu hun geld kwijt zijn. Maar ja, als er iemand komt met een plan voor een megadiscotheek, dan weet je nooit wat er kan gebeuren."

 Als Van der Kwast erin slaagt met Stern de doorstart rond te krijgen dan is er wellicht ook nog plaats voor Hessing zelf. "Of we de naam zullen behouden voor de zaak weet ik niet, maar Frits kan een ambassadeursrol gaan vervullen. Daar praten we nu met hem over. Het is gewoon triest wat er met hem is gebeurd, al is het natuurlijk wel zijn eigen schuld."

De verwachting is dat er binnen twee weken meer duidelijk zal worden over de toekomst van Hessing.

 

Lees ook: Klanten Hessing tonnen aan aanbetalingen kwijt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Quote: ‘autobedrijf oorzaak van faillissement Hessing’ - Automobielmanagement.nl

Quote: ‘autobedrijf oorzaak van faillissement Hessing’

Afgelopen week stortte het bedrijf van Frits Hessing in en werd failliet verklaard. Het vastgoedproject Park Bloeyendael zou het probleem zijn maar Quote analyseert nu dat het probleem in het autobedrijf heeft gezeten. Overnamekandidaat Stern wil doorgaan in de huidige vorm op de huidige plek.

In de afgelopen paar maanden werd duidelijk dat er van alles mis was bij Hessing, met name als gevolg van het prestigieuze project Park Bloeyendael.  Maar de vastgoedcrisis bevond zich inmiddels op een dieptepunt, met als gevolg dat er geen belangstelling was voor de beoogde rijkeluiswijk in De Bilt.

Over het algemeen werd/wordt aangenomen dat Park Bloeyendael uiteindelijk Hessing de kop heeft gekost. Maar Quote zegt nu ‘uit nadere bestudering van de cijfers’ te weten dat dit niet klopt. Quote schrijft: ‘Hessing stond persoonlijk voor een kleine acht miljoen euro in het rood door leningen bij SNS Bank en FGH bank. Uit zijn financiële administratie blijkt dat Hessing tussen 2006 en 2009 zeventien miljoen euro in zijn autobedrijf heeft gepompt, enkel en alleen om de hut draaiende te houden. De lening van SNS Bank had een waarde van 28,5 miljoen euro, waarvan ruim – daar is ‘ie weer -zeventien miljoen euro is opgenomen. Dat geld was bedoeld voor Park Bloeyendael, maar is dus in de ‘vissenkom’  (de showroom aan de A2, red) gestopt.’ De beoogde aannemer, Bert Verwelius,  zegt:   "Er staat wel overal dat Bloeyendael Hessing de kop gekost heeft, maar dat is dus niet waar. Ik zou zeggen: rijd een keer langs het terrein. Er staat nog helemaal niks! Als er geld in is gestoken dan zie ik het niet. Tja, ik kan ook niet bepalen wat Frits Hessing met zijn geld doet." Het probleem zit hem dus bij de auto´s, redeneert Quote.

De grootste partij die is geïnteresseerd in Hessing is Stern Groep. Topman Henk van der Kwast bevestigt tegen Quote dat hij ‘een complete doorstart’ wil maken met Hessing. "Dat betekent in de huidige vorm op de huidige plaats, inclusief alle merken. Het bedrijf is als een vliegtuig dat nog aan het rollen is op de startbaan. Als het stil zou staan dan zou er sprake zijn van een herstart, maar dat is hier niet het geval."  Van der Kwast denkt dat hij een goede kans maakt. "Wij hebben een rimpelloze oplossing die ook goed is voor de werkgelegenheid. We proberen daarbij ook wat te regelen voor alle gedupeerden die nu hun geld kwijt zijn. Maar ja, als er iemand komt met een plan voor een megadiscotheek, dan weet je nooit wat er kan gebeuren."

 Als Van der Kwast erin slaagt met Stern de doorstart rond te krijgen dan is er wellicht ook nog plaats voor Hessing zelf. "Of we de naam zullen behouden voor de zaak weet ik niet, maar Frits kan een ambassadeursrol gaan vervullen. Daar praten we nu met hem over. Het is gewoon triest wat er met hem is gebeurd, al is het natuurlijk wel zijn eigen schuld."

De verwachting is dat er binnen twee weken meer duidelijk zal worden over de toekomst van Hessing.

 

Lees ook: Klanten Hessing tonnen aan aanbetalingen kwijt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding