Geen opvolgers Colt en Outlander voor NedCar

Vakbond De Unie heeft bevestigd gekregen dat NedCar-eigenaar Mitsubishi alle productie in Europa stop zet en dus geen opvolgers heeft voor de Colt en Outlander die nu in Limburg worden gebouwd. De kans is groot dat NedCar moet sluiten.

"Dat betekent dit jaar nog het vertrek van Mitsubishi uit Limburg. Een horrorscenario dat een klap in het gezicht is voor de vijftienhonderd werknemers in het Limburgse Born. Ik heb er geen woorden voor dat al die vakmensen en gezinnen zomaar op straat worden gezet", aldus een aangeslagen vakbondbestuurder Koetloe. Minister Verhagen van Economische zaken zei op BNR-radio dat Mitsubishi bereid zou zijn de fabriek te verkopen voor één euro, als de koper ook het personeel overneemt. CDA en SP willen een debat met de minister over NedCar. 

Zie ook: NedCar sloeg belangstelling Youngman af 

De kans is dus groot dat Nedcar moet sluiten. De Colt en de Outlander zijn de enige modellen die Nedcar produceert maar Mitsubishi gaat nog wel maatregelen onderzoeken of productie bij Nedcar vanaf 2013 kan worden voortgezet.  In Born houdt men rekening met een aanzienlijk verlies van arbeidsplaatsen. Mitsubishi-topman Hiroshi Harunari licht het nieuws vanochtend (6 februari) persoonlijk toe in Born. Harunari is lid van de raad van bestuur van Mitsubishi en verantwoordelijk voor de activiteiten in Europa. Hij is ook voorzitter van de raad van commissarissen van NedCar.

Harunari maakte einde vorig jaar nog excuses voor het feit dat Mitsubishi het besluit over de toekomst van NedCar voor de derde keer had uitgesteld. Vakbonden, ondernemingsraad en werknemers legden eind vorig jaar twee keer het werk bij NedCar stil. Zij eisten een snel en positief besluit van de Japanners, die sinds 2001 eigenaar van de fabriek in Born zijn en er Outlanders en Colts hebben laten produceren. Deze modellen worden vanaf eind 2012 niet meer in Limburg gemaakt. Mitsubishi produceert de Mirage, de opvolger van de Colt, in Thailand.

Het Limburgse NedCar produceert minder dan vijf procent van de totale autoproductie van Mitsubishi. De productie in Nederland was afgelopen jaar al teruggelopen tot ongeveer vijftigduizend auto’s. Het zijn er al eens tweehonderdduizend geweest. Alleen nieuwe opdrachten voor de NedCar-fabriek kan (een deel) van de werkgelegenheid in Born redden. Een zoektocht naar een derde partij, die de onbenutte productiecapaciteit in Born kan gebruiken, heeft naar alle waarschijnlijkheid nog geen concreet resultaat opgeleverd.

NedCar begon in 1967 als fabriek van DAF voor de productie van personenauto’s. De fabriek werd in Born gebouwd om werk te creëren voor mensen die de dupe waren geworden van de mijnsluitingen.  In 1975 neemt de Zweedse autofabrikant Volvo de personenauto’s van DAF over en toen is het bedrijf Volvo Car gaan heten.  Een kwart van de fabriek bleef eigendom van de Nederlandse overheid.  Eind jaren tachtig wordt het idee geboren om in de fabriek auto’s voor twee merken te gaan bouwen. In 1991 stapt Mitsubishi in het project. Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse Staat bezaten elk een derde van de aandelen en investeerden drie miljard (gulden) in de nieuwe fabriek. In 1992 werd Volvo Car omgedoopt tot NedCar. In 2000 rolden er bijna 215 duizend auto’s van de band. Het jaar daarop werd Mitsubishi honderd procent eigenaar.

In 2004 trekt Volvo de stekker eruit en vertrekt uit Born. Mitsubishi is inmiddels in zee gegaan met DaimlerChrysler als nieuwe partner. Beide bedrijven beginnen in 2004 met de productie van de Colt en de Smart Forfour. In 2004 zegt NedCar het contract van negenhonderd tijdelijke medewerkers op. Een jaar later worden bijna 370 mensen ontslagen en nog eens driehonderd gedetacheerd.

In 2006 werden er nog 130 duizend auto’s gemaakt. In juli 2006 stopte DaimlerChrysler met de ForFour en trok zich helemaal terug uit NedCar. Dat leidde tot arbeidsonrust, demonstratieve acties en een staking. In 2006 en 2007 maakten twaalfhonderd mensen gebruik van een vrijwillige afvloeiingsregeling. In 2008 begon Mitsubishi in Born met de productie van de suv Outlander. Bijna tegelijkertijd sloeg de wereldwijde crisis toe. Momenteel werken er nog  vijftienhonderd mensen van twintig nationaliteiten. Velen van hen werken al langer dan twintig jaar in Born. De gemiddelde leeftijd is rond de 50. Er zijn in Born 4,5 miljoen auto’s geproduceerd en achttien nieuwe modellen geïntroduceerd.  (bron: FD/ANP/BNR)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Korea Kia en Hyundai alsmede Opel, PSA, VW, Dacia produceren alle low budget kwaliteit cars daar is niet tegenop te concurreren Jammer maar helaas

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

Dan moeten we er misschien high budget / quality cars gaan maken? Volvo, Saab, Youngman, Victor ?

Geplaatst door: Monique Bakx op

Een sexy retro fit methaan/methanol brandstofcel electro variomatic DAF is what we need for China, Indian and European cities!

Geplaatst door: Reinoud Kempen op
Geen opvolgers Colt en Outlander voor NedCar - Automobielmanagement.nl

Geen opvolgers Colt en Outlander voor NedCar

Vakbond De Unie heeft bevestigd gekregen dat NedCar-eigenaar Mitsubishi alle productie in Europa stop zet en dus geen opvolgers heeft voor de Colt en Outlander die nu in Limburg worden gebouwd. De kans is groot dat NedCar moet sluiten.

"Dat betekent dit jaar nog het vertrek van Mitsubishi uit Limburg. Een horrorscenario dat een klap in het gezicht is voor de vijftienhonderd werknemers in het Limburgse Born. Ik heb er geen woorden voor dat al die vakmensen en gezinnen zomaar op straat worden gezet", aldus een aangeslagen vakbondbestuurder Koetloe. Minister Verhagen van Economische zaken zei op BNR-radio dat Mitsubishi bereid zou zijn de fabriek te verkopen voor één euro, als de koper ook het personeel overneemt. CDA en SP willen een debat met de minister over NedCar. 

Zie ook: NedCar sloeg belangstelling Youngman af 

De kans is dus groot dat Nedcar moet sluiten. De Colt en de Outlander zijn de enige modellen die Nedcar produceert maar Mitsubishi gaat nog wel maatregelen onderzoeken of productie bij Nedcar vanaf 2013 kan worden voortgezet.  In Born houdt men rekening met een aanzienlijk verlies van arbeidsplaatsen. Mitsubishi-topman Hiroshi Harunari licht het nieuws vanochtend (6 februari) persoonlijk toe in Born. Harunari is lid van de raad van bestuur van Mitsubishi en verantwoordelijk voor de activiteiten in Europa. Hij is ook voorzitter van de raad van commissarissen van NedCar.

Harunari maakte einde vorig jaar nog excuses voor het feit dat Mitsubishi het besluit over de toekomst van NedCar voor de derde keer had uitgesteld. Vakbonden, ondernemingsraad en werknemers legden eind vorig jaar twee keer het werk bij NedCar stil. Zij eisten een snel en positief besluit van de Japanners, die sinds 2001 eigenaar van de fabriek in Born zijn en er Outlanders en Colts hebben laten produceren. Deze modellen worden vanaf eind 2012 niet meer in Limburg gemaakt. Mitsubishi produceert de Mirage, de opvolger van de Colt, in Thailand.

Het Limburgse NedCar produceert minder dan vijf procent van de totale autoproductie van Mitsubishi. De productie in Nederland was afgelopen jaar al teruggelopen tot ongeveer vijftigduizend auto’s. Het zijn er al eens tweehonderdduizend geweest. Alleen nieuwe opdrachten voor de NedCar-fabriek kan (een deel) van de werkgelegenheid in Born redden. Een zoektocht naar een derde partij, die de onbenutte productiecapaciteit in Born kan gebruiken, heeft naar alle waarschijnlijkheid nog geen concreet resultaat opgeleverd.

NedCar begon in 1967 als fabriek van DAF voor de productie van personenauto’s. De fabriek werd in Born gebouwd om werk te creëren voor mensen die de dupe waren geworden van de mijnsluitingen.  In 1975 neemt de Zweedse autofabrikant Volvo de personenauto’s van DAF over en toen is het bedrijf Volvo Car gaan heten.  Een kwart van de fabriek bleef eigendom van de Nederlandse overheid.  Eind jaren tachtig wordt het idee geboren om in de fabriek auto’s voor twee merken te gaan bouwen. In 1991 stapt Mitsubishi in het project. Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse Staat bezaten elk een derde van de aandelen en investeerden drie miljard (gulden) in de nieuwe fabriek. In 1992 werd Volvo Car omgedoopt tot NedCar. In 2000 rolden er bijna 215 duizend auto’s van de band. Het jaar daarop werd Mitsubishi honderd procent eigenaar.

In 2004 trekt Volvo de stekker eruit en vertrekt uit Born. Mitsubishi is inmiddels in zee gegaan met DaimlerChrysler als nieuwe partner. Beide bedrijven beginnen in 2004 met de productie van de Colt en de Smart Forfour. In 2004 zegt NedCar het contract van negenhonderd tijdelijke medewerkers op. Een jaar later worden bijna 370 mensen ontslagen en nog eens driehonderd gedetacheerd.

In 2006 werden er nog 130 duizend auto’s gemaakt. In juli 2006 stopte DaimlerChrysler met de ForFour en trok zich helemaal terug uit NedCar. Dat leidde tot arbeidsonrust, demonstratieve acties en een staking. In 2006 en 2007 maakten twaalfhonderd mensen gebruik van een vrijwillige afvloeiingsregeling. In 2008 begon Mitsubishi in Born met de productie van de suv Outlander. Bijna tegelijkertijd sloeg de wereldwijde crisis toe. Momenteel werken er nog  vijftienhonderd mensen van twintig nationaliteiten. Velen van hen werken al langer dan twintig jaar in Born. De gemiddelde leeftijd is rond de 50. Er zijn in Born 4,5 miljoen auto’s geproduceerd en achttien nieuwe modellen geïntroduceerd.  (bron: FD/ANP/BNR)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Korea Kia en Hyundai alsmede Opel, PSA, VW, Dacia produceren alle low budget kwaliteit cars daar is niet tegenop te concurreren Jammer maar helaas

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

Dan moeten we er misschien high budget / quality cars gaan maken? Volvo, Saab, Youngman, Victor ?

Geplaatst door: Monique Bakx op

Een sexy retro fit methaan/methanol brandstofcel electro variomatic DAF is what we need for China, Indian and European cities!

Geplaatst door: Reinoud Kempen op