Dat meldt het CBS. Van de 32 duizend worden negentienduizend arbeidsjaren ingezet bij de carrosseriebouw, het maken van aanhangwagens, opleggers, auto’s en auto-onderdelen. De resterende werkgelegenheid is te vinden bij toeleverende bedrijfstakken, zoals de metaalindustrie en de uitzendbranche.  De totale werkgelegenheid door de auto-industrie daalde van 47 duizend arbeidsjaren in 2000 naar 32 duizend in 2010. In de auto-industrie zelf gingen achtduizend arbeidsjaren verloren. In de toeleverende bedrijfstakken daalde de werkgelegenheid met zevenduizend arbeidsjaren.

 De meeste banen in de auto-industrie zijn te vinden bij bedrijven die niet zelf auto’s maken. Er werken zevenduizend mensen in de carrosseriebouw en de vervaardiging van aanhangwagens en opleggers. Daarnaast maken vierduizend mensen auto-onderdelen en -accessoires  zoals remmen, wielen en veiligheidsgordels. De bedrijven die auto’s maken zijn goed voor 8,5 duizend banen.

In 2010 zorgde de auto-industrie voor een werkgelegenheid van dertienduizend arbeidsjaren bij toeleveranciers. De toeleveranciers leveren direct aan de auto-industrie, zoals de metaalproductenindustrie, of indirect, zoals de staalindustrie. De staalindustrie is een schakel in een keten van toeleveranciers en levert via de metaalproductenindustrie aan de auto-industrie. Bij de uitzendbureaus was de auto-industrie goed voor bijna 3,5 duizend arbeidsjaren en bij de metaal waren dat ruim 2,5 duizend arbeidsjaren.