De onderneming boekte €357 mln aan inkomsten tegen €516 mln een jaar eerder. Dit maakte het bedrijf vandaag (dinsdag) bekend. De daling is geheel te wijten aan de ingezakte verkoop van navigatiekastjes. TomTom bleef nog wel uit de rode cijfers: er resteerde een nettowinst van €12 mln tegen €52 mln in het vierde kwartaal van 2010.

Om in de zwarte cijfers te blijven, snijdt TomTom fors in de kosten. In december is een groot besparingsprogramma ontvouwd, waarbij het personeelsbestand met 10% wordt teruggebracht. De reorganisatie moet de jaarlijkse kosten met €50 mln omlaag brengen.

TomTom mikt voor dit jaar op een omzet van €1,1 mrd tegen €1,27 mrd in het afgelopen jaar en €1,5 mrd in 2010. Het bedrijf is dicht bij het sluiten van een deal op de Chinese automarkt. Dat zei TomTom-topman Harold Goddijn dinsdag in toelichting op de vierde kwartaalcijfers.

,,Het zal niet direct een grote impact hebben op de omzet, maar het is een belangrijke strategische stap”, zei Goddijn. ,,De Chinese markt is de grootste automarkt ter wereld.”

Bron: ANP