Aanhoudende economische onzekerheid en de daarmee samenhangende geringe koopbereidheid bij de consument zijn de voornaamste aanleidingen voor deze aanpassing, aldus directeur Clem Dickmann. "Daarbij komt dat de aanmoediging vanuit fiscale prikkels – die vorig jaar nog onverwacht goed werkten -eerder dan verwacht uitgewerkt lijken te raken." De CO2-grenswaarden gaan per 1 juli omlaag. Vooral voor leaserijders is dit van belang aangezien zij zich bij tijdige autowissel nog maximaal vijf jaren van een lage bijtelling kunnen verzekeren. Dickmann: "We verwachten dus nog zeker enige verkooptoeloop tegen het slot van het tweede kwartaal, maar deze impuls zal in de daaropvolgende maanden weer snel teniet gedaan worden."

Meer EV’s en SUV’s

Toch zijn er ook marktsegmenten waarin het dit jaar vooruit gaat. Met name in hybride- en elektrische auto’s zal de verkoop dit jaar met tientallen procenten klimmen. Volgens Dickmann blijft de verkoop van EV’s desondanks veel te bescheiden ten opzichte van de verwachtingen. "Wanneer de overheid haar doelstelling van tweehonderdduizend rijdende EV’s in 2020 wil halen moet de verkoop snel beter worden dan de ruim duizend stuks die wij voor 2012 voorzien." Tegelijkertijd neemt dit jaar de verkoop van extreem onzuinig auto’s toe. "Vooral in de klassen van de grote SUV’s en de hogere luxeklasse, zeg maar het Panamera-segment, worden dit jaar weer betere zaken gedaan."

Minder onderhoud- en reparatie

Toch is 2012 volgens de Aumacon-marktanalist in de tijd gezien zeker geen slecht jaar voor de nieuwverkoop. "Sterker nog, met een veertigjaars gemiddelde van 488 duizend stuks en een gemiddelde over de afgelopen tien jaren van 486 duizend stuks zou je 2012 een doorsneejaar kunnen noemen. We zien op dit moment eigenlijk meer problemen vanwege de matige verkoop- en prijsontwikkeling in de occasionmarkt. Daarnaast baart vooral ook de teruglopende werkplaatsactiviteit ons ernstig zorgen. Auto’s worden beter en kleiner, consumenten rijden minder en zijn afwachtend en prijsgevoelig. Veel autobedrijven zien het onderhoud- en reparatieaanbod dan ook gestaag afnemen en dat is voor de toekomst een veel grotere bedreiging voor de winstgevendheid van de autosector dan een tijdje wat minder nieuwe auto’s."

Op de website van Aumacon (http://www.aumacon.nl/) is een gedetailleerd overzicht te vinden van de deelprognoses per model- en afnemersegment.