De Rabobank verwacht de komende jaren een geringe economische groei  in de meeste sectoren, echter niet in de autosector. Primaire oorzaak is een terugval in de autoverkopen. Die zullen volgens de prognose van de bank dit jaar 2 procent lager uitkomen. Eigenlijk zijn de analisten daarmee niet eens somber gestemd, want na 2 maanden lopen we nu al een kleine 8 procent achter op 2011. En je zou kunnen aannemen, dat als na 1 juli de fiscale stimulering voor zuinige auto’s flink teruggeschroefd wordt, er nog een grotere verkoopdaling zal plaatsvinden.

Advies hebben de analisten van de Rabobank ook: Het autobedrijf dat zich het beste aan kan passen aan de veranderende omstandigheden, heeft de meeste kans om te ‘overleven’. Voor automotive ondernemers betekent dit, dat ze duidelijke keuzes moeten maken: het invoeren van een gedegen social media beleid, het helder benaderen van doelgroepen en het transformeren van productverkoper naar retailer. Maatschappelijke veranderingen zoals de veranderende consument, de machtsconcentratie van fabrikanten en importeurs, Europese regelgeving en een toenemend krachtenspel tussen de merkdealers en onafhankelijke autobedrijven hebben volgens de Rabobank een grote impact op de bedrijfsvoering.