Mercedes gaat zes miljard besparen op inkoop

Om de verwachte kostenstijgingen te compenseren zal Mercedes-Benz tot 2017 zo’n zes miljard euro besparen op de inkoop. Een van de manieren daartoe is de uitbreiding van de modulestrategie.

Dat zegt Wolfgang Bernhard, de chef van inkoop en productie van Mercedes-Benz in het vakblad Automobilwoche. De kostenstijgingen ontstaan vooral door technologieën die de CO2-uitstoot moeten verlagen, door het duurder worden van de grondstoffen en door een steeds hoogwaardigere uitrusting van de auto’s. Met een verdere invoering van de modulestrategie wordt het aantal platform verder gereduceerd. Er worden nu nog vier basisplatforms gebruikt, maar vanaf 2015 mag er nog maar één zijn voor voorwielaandrijvers en één voor achterwielaandrijvers. Daarop worden dan dertig verschillende modellen gebouwd die allemaal gebruikmaken van één zognoemde modelbaukasten. Daaruit vloeien schaalvoordelen voort en daarom verwacht Mercedes lagere prijzen van zijn toeleveranciers. Mercedes wil vanaf 2013 een rendement (op de omzet) halen van tien procent  

Mercedes gaat zes miljard besparen op inkoop - Automobielmanagement.nl

Mercedes gaat zes miljard besparen op inkoop

Om de verwachte kostenstijgingen te compenseren zal Mercedes-Benz tot 2017 zo’n zes miljard euro besparen op de inkoop. Een van de manieren daartoe is de uitbreiding van de modulestrategie.

Dat zegt Wolfgang Bernhard, de chef van inkoop en productie van Mercedes-Benz in het vakblad Automobilwoche. De kostenstijgingen ontstaan vooral door technologieën die de CO2-uitstoot moeten verlagen, door het duurder worden van de grondstoffen en door een steeds hoogwaardigere uitrusting van de auto’s. Met een verdere invoering van de modulestrategie wordt het aantal platform verder gereduceerd. Er worden nu nog vier basisplatforms gebruikt, maar vanaf 2015 mag er nog maar één zijn voor voorwielaandrijvers en één voor achterwielaandrijvers. Daarop worden dan dertig verschillende modellen gebouwd die allemaal gebruikmaken van één zognoemde modelbaukasten. Daaruit vloeien schaalvoordelen voort en daarom verwacht Mercedes lagere prijzen van zijn toeleveranciers. Mercedes wil vanaf 2013 een rendement (op de omzet) halen van tien procent