Spyker leeft ook zonder Saab

Het is een wonder dat Spyker nog bestaat en vorig jaar zelfs winst maakte. Volgend jaar zal het ‘substantieel’ meer auto’s produceren dan de dertig of veertig van dit jaar. Maar CEO Muller wil geen verkoopaantallen roepen of voorspellingen doen. “Laten we eerst maar eens presteren.”

Door: John Mulder

In september 2010 besloot Swan (Swedish Automobile) Spyker te verkopen. De Engelse fabrikant Coventry Prototype Panels was de koper, maar die deed erg lang over de contracten en de verslechterende toestand bij Saab maakte het juridisch steeds moeilijker om Spyker te verkopen. In juni 2011 werden de onderhandelingen afgebroken. Er waren weliswaar andere potentiële kopers voor Spyker, maar de situatie bij Saab werd alleen maar slechter. Er ontstond een discussie tussen de Raad van Commissarissen en Victor Muller over de situatie van Swan na Saab. Muller: "Spyker kostte nog steeds geld en de commissarissen waren van mening dat Swan zich moest concentreren op Saab. De omzet van Spyker was twintig miljoen, die van Saab twee miljard. De commissarissen zeiden: waar zijn jullie eigenlijk mee bezig? Die vraag was niet onredelijk, maar ik vond het een slecht plan om Swan inclusief Spyker in surseance te brengen. Uit het enkele feit dat Spyker vandaag nog bestaat, mag wel blijken dat ik gelijk had."

Nog winst ook

Maar daarmee was Spyker nog niet gered. Spyker had grote leningen uitstaan en sloot 2011 met een negatief vermogen van 151,2 miljoen euro af. Muller: "We moesten van de schuldenlast af, want of de rente nou twee, vijf of tien procent is, het is nooit te financieren." De leningen werden geconverteerd naar aandelen tegen de dubbele prijs van de toenmalige beurskoers. Tenaci Capital (Muller) zette haar lening om in 160,4 miljoen aandelen, Gemini Investment Fund (die de lening verkocht en overdroeg aan LAT Management van Muller) kreeg 64 miljoen aandelen en Epcote SA (Pieter Heerema) kreeg 45,6 miljoen aandelen; in totaal worden 270 miljoen aandelen A uitgegeven. Muller’s aandeel in Spyker liep op tot zo’n zeventig procent, waarna hij zijn belang boven de 29,9 procent bij trustfirma’s onderbracht, zodat Muller niet een bod op heel Spyker hoefde uit te brengen. Met de crediteuren bereikte Muller overeenstemming over betaalregelingen, conversies en afschrijvingen op hun vorderingen, zoals met de financieringsmaatschappij van GM, die akkoord ging met het terugbrengen van een garantie op een derdenrekening van tien naar één miljoen dollar. Bij de curator van Saab GB werd een vordering van 24 miljoen euro afgekocht voor vijfhonderdduizend euro. Al met al ontstond er een positief eigen vermogen en werd Spyker zo goed als schuldenvrij. Bizar genoeg maakte Spyker vorig jaar een nettowinst van 16,2 miljoen euro, dankzij een eenmalige bate van 53,7 miljoen euro uit het faillissement van Saab.

Productie in Zeewolde

Bij Saab ging er wekelijks vijf miljoen euro door. Muller: "Wat Spyker nodig heeft om winstgevend te zijn, is vergelijkbaar met twee weken ‘cashburn’ bij Saab. Als je twee jaar Saab hebt gedaan, dan is het relatief eenvoudig om Spyker op poten te zetten. Toch is het een klein wonder dat we dit voor elkaar hebben gekregen en dan maakt het niet uit of de koers nu dertien of vijftig cent is, het is altijd meer dan nul." Met de efficiënte kostenstructuur, 38 medewerkers, een sterk merk en een prachtig product ziet Muller de toekomst voor Spyker rooskleurig in. Vorig jaar zijn er slechts twaalf Spyker’s gemaakt en verkocht, maar CPP kan dit jaar naar verwachting dertig tot veertig chassis’ en body-in-white’s maken. De verhuizing naar Engeland is van de baan en de productie is op 16 maart in Zeewolde weer opgestart en er worden weer productiemensen aangenomen.

Niet geleden

De laatste twee jaren is Spyker wereldberoemd geworden, maar op een andere manier dan Muller zich had voorgesteld. Aanvankelijk was Spyker de redder van Saab, maar naarmate Saab verder afgleed werd de associatie minder positief. Toch heeft het merk Spyker (niet de onderneming) volgens Muller niet geleden onder de Saab-excursie. "Spyker heeft zich bij veel internationale spelers op de radar gezet. Als ik kijk naar welke partijen geïnteresseerd zijn om met ons een partnership aan te gaan, dan vind ik dat zeer positief." Spyker heeft tijdens de Saab-saga geen klanten en dealers verloren. Er werden zeventig orders voor de Aileron getekend en de eerste is in afgelopen april aan een klant afgeleverd. Volgend jaar zal de productie ‘substantieel hoger’ zijn, dan dit jaar, maar hoeveel dat is wil Muller niet kwijt. Muller: "Ik ga geen verkoopaantallen roepen of voorspellingen doen over winstgevendheid. Laten we eerst maar eens presteren."

SSUV komt als financiering komt

Ooit goed voor tweehonderd orders maar of de D8 SSUV er ook daadwerkelijk komt, hangt af of Spyker financiering kan vinden voor de 25 miljoen euro kostende tooling. Als een externe partij de financiering voorschiet, zou Spyker per verkochte SSUV kunnen aflossen. Zo ver is het overigens nog niet. Muller: "De SSUV is nog door geen enkele andere fabrikant geëvenaard en de markt is alleen maar gegroeid, dus ik ga zeker proberen financiering te vinden."

Spyker leeft ook zonder Saab - Automobielmanagement.nl

Spyker leeft ook zonder Saab

Het is een wonder dat Spyker nog bestaat en vorig jaar zelfs winst maakte. Volgend jaar zal het ‘substantieel’ meer auto’s produceren dan de dertig of veertig van dit jaar. Maar CEO Muller wil geen verkoopaantallen roepen of voorspellingen doen. “Laten we eerst maar eens presteren.”

Door: John Mulder

In september 2010 besloot Swan (Swedish Automobile) Spyker te verkopen. De Engelse fabrikant Coventry Prototype Panels was de koper, maar die deed erg lang over de contracten en de verslechterende toestand bij Saab maakte het juridisch steeds moeilijker om Spyker te verkopen. In juni 2011 werden de onderhandelingen afgebroken. Er waren weliswaar andere potentiële kopers voor Spyker, maar de situatie bij Saab werd alleen maar slechter. Er ontstond een discussie tussen de Raad van Commissarissen en Victor Muller over de situatie van Swan na Saab. Muller: "Spyker kostte nog steeds geld en de commissarissen waren van mening dat Swan zich moest concentreren op Saab. De omzet van Spyker was twintig miljoen, die van Saab twee miljard. De commissarissen zeiden: waar zijn jullie eigenlijk mee bezig? Die vraag was niet onredelijk, maar ik vond het een slecht plan om Swan inclusief Spyker in surseance te brengen. Uit het enkele feit dat Spyker vandaag nog bestaat, mag wel blijken dat ik gelijk had."

Nog winst ook

Maar daarmee was Spyker nog niet gered. Spyker had grote leningen uitstaan en sloot 2011 met een negatief vermogen van 151,2 miljoen euro af. Muller: "We moesten van de schuldenlast af, want of de rente nou twee, vijf of tien procent is, het is nooit te financieren." De leningen werden geconverteerd naar aandelen tegen de dubbele prijs van de toenmalige beurskoers. Tenaci Capital (Muller) zette haar lening om in 160,4 miljoen aandelen, Gemini Investment Fund (die de lening verkocht en overdroeg aan LAT Management van Muller) kreeg 64 miljoen aandelen en Epcote SA (Pieter Heerema) kreeg 45,6 miljoen aandelen; in totaal worden 270 miljoen aandelen A uitgegeven. Muller’s aandeel in Spyker liep op tot zo’n zeventig procent, waarna hij zijn belang boven de 29,9 procent bij trustfirma’s onderbracht, zodat Muller niet een bod op heel Spyker hoefde uit te brengen. Met de crediteuren bereikte Muller overeenstemming over betaalregelingen, conversies en afschrijvingen op hun vorderingen, zoals met de financieringsmaatschappij van GM, die akkoord ging met het terugbrengen van een garantie op een derdenrekening van tien naar één miljoen dollar. Bij de curator van Saab GB werd een vordering van 24 miljoen euro afgekocht voor vijfhonderdduizend euro. Al met al ontstond er een positief eigen vermogen en werd Spyker zo goed als schuldenvrij. Bizar genoeg maakte Spyker vorig jaar een nettowinst van 16,2 miljoen euro, dankzij een eenmalige bate van 53,7 miljoen euro uit het faillissement van Saab.

Productie in Zeewolde

Bij Saab ging er wekelijks vijf miljoen euro door. Muller: "Wat Spyker nodig heeft om winstgevend te zijn, is vergelijkbaar met twee weken ‘cashburn’ bij Saab. Als je twee jaar Saab hebt gedaan, dan is het relatief eenvoudig om Spyker op poten te zetten. Toch is het een klein wonder dat we dit voor elkaar hebben gekregen en dan maakt het niet uit of de koers nu dertien of vijftig cent is, het is altijd meer dan nul." Met de efficiënte kostenstructuur, 38 medewerkers, een sterk merk en een prachtig product ziet Muller de toekomst voor Spyker rooskleurig in. Vorig jaar zijn er slechts twaalf Spyker’s gemaakt en verkocht, maar CPP kan dit jaar naar verwachting dertig tot veertig chassis’ en body-in-white’s maken. De verhuizing naar Engeland is van de baan en de productie is op 16 maart in Zeewolde weer opgestart en er worden weer productiemensen aangenomen.

Niet geleden

De laatste twee jaren is Spyker wereldberoemd geworden, maar op een andere manier dan Muller zich had voorgesteld. Aanvankelijk was Spyker de redder van Saab, maar naarmate Saab verder afgleed werd de associatie minder positief. Toch heeft het merk Spyker (niet de onderneming) volgens Muller niet geleden onder de Saab-excursie. "Spyker heeft zich bij veel internationale spelers op de radar gezet. Als ik kijk naar welke partijen geïnteresseerd zijn om met ons een partnership aan te gaan, dan vind ik dat zeer positief." Spyker heeft tijdens de Saab-saga geen klanten en dealers verloren. Er werden zeventig orders voor de Aileron getekend en de eerste is in afgelopen april aan een klant afgeleverd. Volgend jaar zal de productie ‘substantieel hoger’ zijn, dan dit jaar, maar hoeveel dat is wil Muller niet kwijt. Muller: "Ik ga geen verkoopaantallen roepen of voorspellingen doen over winstgevendheid. Laten we eerst maar eens presteren."

SSUV komt als financiering komt

Ooit goed voor tweehonderd orders maar of de D8 SSUV er ook daadwerkelijk komt, hangt af of Spyker financiering kan vinden voor de 25 miljoen euro kostende tooling. Als een externe partij de financiering voorschiet, zou Spyker per verkochte SSUV kunnen aflossen. Zo ver is het overigens nog niet. Muller: "De SSUV is nog door geen enkele andere fabrikant geëvenaard en de markt is alleen maar gegroeid, dus ik ga zeker proberen financiering te vinden."