Dat zei topman Wim van der Leegte van VDL tegen de NOS. De vakbonden dringen al maanden aan op duidelijkheid over het lot van NedCar in Born en over een sociaal plan. Anderhalf duizend medewerkers zitten in onzekerheid over hun baan want Mitsubishi, de huidige eigenaar, wil de fabriek kwijt. Eind dit jaar is het over en sluiten, wat de Japanners betreft. Mitsubishi wil geen duidelijkheid geven over een sociaal plan zolang er over een overname wordt onderhandeld door een derde partij.

Het Nederlandse VDL toont interesse voor een overname. Het familiebedrijf VDL is uitgegroeid tot een industrieel conglomeraat met 7,5 duizend mensen in dienst in 80 fabrieken in zeventien landen. VDL maakt vooral veel onderdelen in opdracht van anderen. VDL zou ook door NedCar producten in opdracht van anderen kunnen laten maken. Maar dat is alleen lucratief als er een grote klant kan worden gevonden. Men onderhandelt met BMW die er mogelijk BMW’s en/of Mini’s wil laten maken. Als die deal rondkomt, is NedCar gered. En het lijkt steeds waarschijnlijker, al blijft VDL-topman Van der Leegte voorzichtig. Hij wil de kans niet hoger inschatten dan zestig procent. "Het zou voor mij een vreselijke teleurstelling zijn als het niet doorgaat."

Maxime Verhagen op NOS-radio: op bezoek bij Van der Leegte en bij NedCar.