Dat blijkt uit de kwartaalresultaten van TomTom. ”De zwakke economie blijft een negatief effect hebben op de vraag naar onze producten. Vooral bij consumenten neemt de vraag naar elektronica en naar nieuwe auto’s af", aldus TomTom. Het bedrijf handhaaft wel de verwachting dat de winst per aandeel dit jaar ongeveer 0,35 euro zal bedragen en dat de omzet ongeveer 1,1 miljard euro zal worden.

De onderneming zegt een nettowinst van negen miljoen euro te hebben behaald in Q2. In het tweede kwartaal van 2011 leed TomTom nog een nettoverlies van 489 miljoen euro vanwege een last van 512 miljoen euro. De omzet in Q2 2012 daalde met zeventien procent tot 262 miljoen euro. Analisten rekenden voor het afgelopen kwartaal gemiddeld genomen op een nettowinst van 6,1 miljoen euro en op een omzet van 272 miljoen euro.

De omzet in de consumentenmarkt daalde ten opzichte van het tweede kwartaal van 2011 met maar liefst 26 procent tot 155 miljoen euro, maar dat is dan wel weer 23 procent meer dan in het eerste kwartaal van dit jaar. Het segment Business Solutions wist als enige een omzetstijging te realiseren op jaarbasis, van veertien naar achttien miljoen euro. Onder dit segment vallen onder meerde producten  Webfleet en Link 510 waarmee het voor bedrijven mogelijk is hun wagenpark te volgen. Het aantal abonnees van Webfleet nam met 37 procent toe tot 209 duizend. Bij Automotive bleef de omzet op jaarbasis onveranderd op zestig miljoen euro. Dit bedrijfsonderdeel levert onder meer navigatiekastjes die worden ingebouwd. De omzet uit de verkoop van licenties daalde met zeven procent tot 29 miljoen euro. Hieronder valt onder meer de levering van kaarten aan het Amerikaanse technologieconcern Google, die volgend jaar afloopt. Maar vorige maand maakte TomTom een overeenkomst bekend met Apple. Het navigatiebedrijf gaat kaarten en aanverwante informatie leveren. Voorheen maakte Apple gebruik van kaarten van Google.

TomTom maakte vandaag bekend een overeenkomst te hebben getekend voor de levering van navigatiediensten aan PSA Peugeot Citroën vanaf 2015. TomTom wordt de wereldwijde leverancier van locatie- en navigatiecontent en -diensten dus vanaf dan gaat Peugeot Citroën navigatiesystemen van TomTom inbouwen. "De samenwerking met een van de grootste autoproducenten van Europa is uiteraard geweldig", vindt Harold Goddijn, de  ceo van  TomTom. "Het bewijs dat ons modulaire productenaanbod tegemoetkomt aan de vraag naar flexibiliteit in componenten voor locatie- en navigatieoplossingen."