ING: Autobranche wacht moeilijk tweede halfjaar 2012

Het tweede halfjaar van 2012 zal moeilijk worden voor veel autobedrijven. Door het afhaken van particuliere kopers is de sector sterk afhankelijk van de zakelijke markt.

Terwijl de zakelijke markt de afgelopen maand zorgde voor spectaculair hoge autoverkopen, lijkt de particuliere koper af te haken. Stijgende kosten voor het gebruik van auto’s en de aangekondigde afschaffing van de onbelaste kilometervergoeding leiden ertoe dat particulieren een afwachtende houding aannemen. Autobedrijven zullen het daardoor in de tweede helft van het jaar moeilijk krijgen. Aldus het ING Economisch Bureau in een sectorrapport.

Cijfers met betrekking tot registraties van nieuwe personenauto’s laten zien dat de particuliere markt gedurende de 1e helft van 2012 met 15,5% daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen waren particuliere kopers nog goed voor ruim 43% van de markt. Hun aandeel is nu gedaald tot 36%. In 2010 lag dit percentage nog op 48%.

Zelfs in juni, de laatste maand voordat wijzigingen in autobelastingen veel auto’s duurder maakten, waren particuliere kopers moeilijk te verleiden tot aanschaf. Van de 76.812 geregistreerde nieuwe auto’s in juni (+52% vs. jun’11) gingen er 51.980 naar zakelijke afnemers (+84%) en slechts 24.832 naar particulieren (+11%). Omdat veel zakelijke registraties naar voren zijn gehaald en de particuliere vraag zwak is zal de tweede helft van het jaar een sterke terugval kennen. ING Economisch Bureau handhaaft haar verwachting van 475.000 nieuwe personenauto’s in 2012 (-14,6% vs 2011).

Niet alleen kopen particulieren minder nieuwe auto’s. Ook de occasionmarkt heeft te maken met terughoudendheid onder consumenten. Er worden minder occasions verkocht en prijzen dalen. Daarnaast loopt ook de vraag in de werkplaats terug. Omzet en winst van autodealers komen door deze ontwikkeling verder onder druk te staan. In 2011 daalde volgens BOVAG Autodealers het gemiddelde rendement al van 1,34% naar 0,78%. Een verdere terugval lijkt onvermijdelijk

Reacties

U schrijft:

Omzet en winst van autodealers komen door deze ontwikkeling verder onder druk te staan.

Dat lijkt me logisch, want winst volgt alleen maar door omzet, maar de omzet is goed en de winst is ook goed, maar het is over de hele linie wat minder goed, maar zeker niet slecht, want we zijn goed op peil met de gebruikte autoverkoop in vergelijking met voorgaande jaren, maar zoals ik al zei er moet meer gebeuren voor minder geld. dat doet de HEMA al jaren, waarom wij dan niet?

We moeten
leren om te denken in oplossingen i.p.v. in problemen.

een grunneger zeit:
Nait soezen, de kop d’r veur.

Geplaatst door: a.p. op

WAT EEN TOPPERS BIJ ING, EERST ONDERZOEK NAAR PRIJZEN PRET PARKEN NU DIT,ZIJN DEZE GROOT VERDIENERS NIET TOT IETS BETERS INSTAAT,DIT KAN JAN MET DE PET NOG WEL BEDENKEN.

K.K

Geplaatst door: KEES op

met schrijver a.p.ben ik ik het geheel eens. maar wat we ook eens moeten gaan doen niet naar het verleden te kijken. mijn reactie ten opzichten van de tijd waar in we zitten doen wij het goed. Dit stimuleert je team en je zelf, gisteren is verleden tijd. Ook in deze tijd zijn er genoeg kansen. Wij hebben zelfs een monteur moeten aan nemen. ING schrijf eens over oplossingen en niet wat er is gebeurt dat weten we wel. w.noom

Geplaatst door: w.noom op
ING: Autobranche wacht moeilijk tweede halfjaar 2012 - Automobielmanagement.nl

ING: Autobranche wacht moeilijk tweede halfjaar 2012

Het tweede halfjaar van 2012 zal moeilijk worden voor veel autobedrijven. Door het afhaken van particuliere kopers is de sector sterk afhankelijk van de zakelijke markt.

Terwijl de zakelijke markt de afgelopen maand zorgde voor spectaculair hoge autoverkopen, lijkt de particuliere koper af te haken. Stijgende kosten voor het gebruik van auto’s en de aangekondigde afschaffing van de onbelaste kilometervergoeding leiden ertoe dat particulieren een afwachtende houding aannemen. Autobedrijven zullen het daardoor in de tweede helft van het jaar moeilijk krijgen. Aldus het ING Economisch Bureau in een sectorrapport.

Cijfers met betrekking tot registraties van nieuwe personenauto’s laten zien dat de particuliere markt gedurende de 1e helft van 2012 met 15,5% daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen waren particuliere kopers nog goed voor ruim 43% van de markt. Hun aandeel is nu gedaald tot 36%. In 2010 lag dit percentage nog op 48%.

Zelfs in juni, de laatste maand voordat wijzigingen in autobelastingen veel auto’s duurder maakten, waren particuliere kopers moeilijk te verleiden tot aanschaf. Van de 76.812 geregistreerde nieuwe auto’s in juni (+52% vs. jun’11) gingen er 51.980 naar zakelijke afnemers (+84%) en slechts 24.832 naar particulieren (+11%). Omdat veel zakelijke registraties naar voren zijn gehaald en de particuliere vraag zwak is zal de tweede helft van het jaar een sterke terugval kennen. ING Economisch Bureau handhaaft haar verwachting van 475.000 nieuwe personenauto’s in 2012 (-14,6% vs 2011).

Niet alleen kopen particulieren minder nieuwe auto’s. Ook de occasionmarkt heeft te maken met terughoudendheid onder consumenten. Er worden minder occasions verkocht en prijzen dalen. Daarnaast loopt ook de vraag in de werkplaats terug. Omzet en winst van autodealers komen door deze ontwikkeling verder onder druk te staan. In 2011 daalde volgens BOVAG Autodealers het gemiddelde rendement al van 1,34% naar 0,78%. Een verdere terugval lijkt onvermijdelijk

Reacties

U schrijft:

Omzet en winst van autodealers komen door deze ontwikkeling verder onder druk te staan.

Dat lijkt me logisch, want winst volgt alleen maar door omzet, maar de omzet is goed en de winst is ook goed, maar het is over de hele linie wat minder goed, maar zeker niet slecht, want we zijn goed op peil met de gebruikte autoverkoop in vergelijking met voorgaande jaren, maar zoals ik al zei er moet meer gebeuren voor minder geld. dat doet de HEMA al jaren, waarom wij dan niet?

We moeten
leren om te denken in oplossingen i.p.v. in problemen.

een grunneger zeit:
Nait soezen, de kop d’r veur.

Geplaatst door: a.p. op

WAT EEN TOPPERS BIJ ING, EERST ONDERZOEK NAAR PRIJZEN PRET PARKEN NU DIT,ZIJN DEZE GROOT VERDIENERS NIET TOT IETS BETERS INSTAAT,DIT KAN JAN MET DE PET NOG WEL BEDENKEN.

K.K

Geplaatst door: KEES op

met schrijver a.p.ben ik ik het geheel eens. maar wat we ook eens moeten gaan doen niet naar het verleden te kijken. mijn reactie ten opzichten van de tijd waar in we zitten doen wij het goed. Dit stimuleert je team en je zelf, gisteren is verleden tijd. Ook in deze tijd zijn er genoeg kansen. Wij hebben zelfs een monteur moeten aan nemen. ING schrijf eens over oplossingen en niet wat er is gebeurt dat weten we wel. w.noom

Geplaatst door: w.noom op