De overheid schrapt weliswaar pas over anderhalf jaar de belastingvrijstelling, maar de consument ziet de bui nu al hangen. Die weet nog van 2 jaar geleden dat je voor een dieselauto meer belasting betaalt dan voor een benzinemodel (de meerkosten kunnen oplopen tot 1.000 euro per jaar).

Op de occasionmarkt staat deze groep autoconsumenten echter een onaangename verrassing te wachten: door het grote aanbod van kleine dieselauto’s moet men zich van de inruilwaarde niet te veel voorstellen. Zo zal een model dat 4 jaar geleden nog 19.000 kostte, nu nog maar 8.500 euro opbrengen. Ter vergelijking: iemand die in een even dure/oude Mini One met benzinemotor rijdt, zal kunnen rekenen op een bijna 3.000 euro hogere inruilwaarde.

Dit waardeverschil betekent dat rijden in een kleine dieselauto lang niet zo goedkoop was als gedacht. Ja, de particulier hoefde dus geen wegenbelasting te betalen en was minder geld kwijt aan brandstof, maar dat voordeel wordt teniet gedaan door de extra afschrijving.

Het is niet de verwachting dat export de dieselconsument uit de brand kan helpen. Nederlandse auto’s zijn weliswaar zeer in trek in het buitenland vanwege het goede onderhoud en de doorgaans rustige rijstijl, maar op typische boodschappenauto modellen als de Polo zit men in Midden/Oost Europa niet te wachten, zeker niet als achterportieren ontbreken. Compacte dieselmodellen zijn wel populair in Zuid Europese landen, maar daar ligt de economie al geruime tijd op zijn gat en tekenen voor een spoedig herstel zijn er niet. Dat tempert de exportmogelijkheden.

Getroffen worden vooral consumenten die jaarlijks niet meer dan een gemiddeld aantal kilometers maken (12.500). Voor hem gaat de dieselauto vanaf 2014 te duur worden. Rijdt u 20.000 kilometer of meer, dan ontstaat er per saldo geen nadelig effect want u zult de hogere wegenbelasting dan kunnen compenseren met de lagere brandstofkosten. Behoort u tot deze groep, dan kunt u gerust (opnieuw) een zuinige, vooralsnog belastingvrije diesel blijven kopen. Fabrikanten zijn er momenteel lekker mee aan het stunten. Maar anderen doen er verstandig aan voor een ander soort vierwieler te kiezen.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding