De teloorgang van Saab heeft niet aan Youngman gelegen en niet aan Spyker, meent ceo Victor Muller van Spyker. "De overname is uiteindelijk door GM onterecht tegengehouden, vandaar nu ook onze rechtszaak tegen hen. Maar met Youngman is de verhouding altijd goed gebleven. We gaan nu de handen ineen slaan en kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen."

De partijen hebben drie deals gesloten. Ten eerste is het vermogen van Spyker versterkt met tien miljoen euro. Dat bedrag is nodig om de productie van de Aileron op gang te krijgen. Daarvoor krijgt Youngman A-aandelen ter waarde van 6,7 miljoen euro en er komt nog een lening van 3,3 miljoen.  Ten tweede zal Youngman 25 miljoen euro beschikbaar stellen voor het ‘afmaken’ van de D8 ssuv Peking-to-Paris. Muller: "Daar zijn we echt heel blij mee. We waren in 2007 de tijd ver vooruit met het ssuv-concept. Maar Spyker heeft nooit de funding gehad om de auto af te maken hoewel de engineering wel is doorgegaan. We hadden 220 klanten die een aanbetaling hadden gedaan maar omdat we geen duidelijkheid konden geven over het moment dat de auto gebouwd zou gaan worden, hebben we de meesten weer terugbetaald.  Ik denk dat er nog twintig over zijn. Maar het is geen probleem, want sindsdien is de markt voor dit soort auto’s verviervoudigd tot wel tienduizend auto’s per jaar. Bentley en Maserati gaan niet voor niets ook een dergelijke auto bouwen." Muller vindt dat zijn D8 supersuv een ‘totaal ander concept’ is dan bijvoorbeeld de Maserati of  de Bentley omdat het een spaceframe is met de motor achter de vooras. "Het is een auto voor welgestelde baby boomers die een sportwagen willen maar niet meer in zo’n laag ding willen kruipen."

Hij denkt zijn ssuv te kunnen aanbieden voor tweehonderdduizend euro (exclusief belastingen), en is voornemens ze in Zeewolde te gaan bouwen. De aluminium spaceframes komen van Superform uit Engeland. "De D8 SSUV is een auto voor de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India, China, red), voor het Midden-Oosten en voor de VS – negentig procent van de productie zal daar naartoe gaan. Youngman betaalt 25 miljoen in cash om de ssuv vlot te trekken door de vorming van een joint venture met de naam Spyker P2P BV.  Voor die 25 miljoen krijgt Youngman 75 procent van de aandelen daarin. Voor zijn eigen aandeel van 25 procent levert Spyker de technologie en de kennis. Youngman gaat in termijnen betalen, naar gelang de ontwikkeling en het productieplan.

En dan komt er nog een joint venture met de naam Spyker Phoenix. In die onderneming brengt Youngman zijn rechten op het zogenoemde Phoenix-platform in, zoals dat is ontwikkeld door Saab Automobile in 2010 en 2011 en waarvan Youngman in 2011 een licentie verkreeg voor ongeveer zeventig miljoen euro. Youngman zal voor de financiering zorgen en krijgt tachtig procent van de aandelen in de joint venture. Men is voornemens op dit schaalbare platform een reeks van auto’s te gaan bouwen die zijn gebaseerd op de al geplande Saabs die dan onder de merknaam Spyker op de markt worden gebracht. "Maar dit gaat echt tijd kosten, het gebeurt niet binnen drie jaar", aldus Muller. Hij moet het voor elkaar zien te krijgen dat er verder ontwikkeld kan worden. "Bij Saab hadden we daarvoor achthonderd man aan ingenieurs beschikbaar en daarmee hadden we nog zo’n zes maanden te gaan om het af te maken. Maar wat Youngman nu heeft, is een doos vol dvd’s in de kluis."

De ontwerpen voor de geplande Saabs zijn gemaakt door Jason Castriotta en ze zijn allemaal klaar, zegt Muller. "Ik heb gevraagd ze om te bouwen naar Spykers. Daarvoor hoeft niet veel te gebeuren want beide merken zijn gebaseerd op de vliegtuigindustrie. Ze worden alleen wel veel meer premium. Dat was het probleem met Saab. Dat zat als het ware tussen Ford en BMW in."