Spyker wil met het Chinese Youngman nieuwe auto’s bouwen op basis van het Phoenix-platform van Saab. Youngman denkt dat platform namelijk te hebben gekocht. "Van het Phoenix-platform staat een doos met dvd’s in de kluis bij Youngman", zei ceo Victor Muller van Spyker gisteren op een persconferentie over de kwestie. Maar nu blijkt dat Zweedse websites de vraag hebben opgeworpen of Spyker wel is gerechtigd deze samenwerking met Youngman aan te gaan. Saab is zoals bekend uiteindelijk niet verkocht aan Youngman maar aan een groep van bedrijven met de naam National Electric Vehicle Sweden (NEVS), dat elektrische auto’s met de merknaam Saab wil gaan produceren. NEVS zegt dat hun transactie met Saab ‘inclusief het Phoenix-platform’ is.

Victor Muller twijfelt eraan of NEVS de transactie überhaupt wel rond krijgt maar zelfs als NEVS eigenaar wordt van het Phoenix-platform, laat dat volgens Muller de afspraak met Youngman intact. Muller zegt het recht op het gebruik van het platform zelf aan Youngman te hebben verkocht, toen hij (Spyker) nog eigenaar was van Saab.

Spyker wil nieuwe premiumauto’s ontwikkelen in een joint venture met Youngman. De partijen willen daarvoor het schaalbare Phoenix-platform als basis gebruiken en ‘licht aangepaste ontwerpen’ van modellen die de ontwerper Jason Castriotta al eerder tekende voor Saab Automobile. Die modellen moeten dus meer premium worden en ze zouden de merknaam Spyker krijgen in plaats van de merknaam Saab.

Over het gebruik van de merknaam Saab voor auto’s van NEVS is overigens ook het laatste woord nog niet gezegd.