Opvallend is dat één op de drie een merk heeft gekocht waar vooraf geen duidelijke voorkeur voor was. "Hier liggen kansen voor autobedrijven", zegt Remco Armee, directeur van Marktplaats Automotive. "Een derde van de kopers is nog te beïnvloeden. Voor deze groep zorgen namelijk de prijs, de kwaliteit en speciale aanbiedingen ervoor dat men toch voor een ander merk kiest. De dealer zelf speelt dan een belangrijke rol."

Van de 556 benaderde Nederlanders is veruit de grootste groep (43 procent) is een "doelgerichte voorkeurskoper". Deze klant weet van te voren al welk merk en type auto hij aan wil schaffen. Prijs is niet de belangrijkste factor, wel de snelheid en het gemak om de gewenste auto te vinden. Ook koopt deze groep over het algemeen een jonge auto boven de tienduizend euro. Deze groep bezoekt Marktplaats relatief vaak tijdens de oriëntatiefase (gemiddeld dertien keer).

Een ander type koper is de "system beater" (twintig procent), die juist wel naar prijs kijkt. Hij oriënteert zich meer dan gemiddeld online en koopt vaker gebruikt. Het zijn vaker vrouwen die, met gemiddeld vijftien keer, het vaakst terugkeren naar Marktplaats. De "oriënterende ontdekkers" (vijftien procent) zijn vaker mannen en kopen een nieuwe en duurdere auto. Voor "niet-betrokkenen" (negen procent) mag het oriëntatie- en koopproces zo min mogelijk moeite kosten.

Voor kopers in een prijsklasse ónder de tienduizend euro is bouwjaar één van de belangrijkste aandachtspunten; bij auto’s boven de vijfentwintigduizend euro is vooral vertrouwdheid met het merk van belang. Kopers van een nieuwe auto gebruiken meer online informatiebronnen dan kopers van een gebruikte auto. Ze beginnen al zeven weken voor de aanschaf met het bezoeken van online magazines en automerkensites; kopers van een occasion pas vier weken van tevoren online te oriënteren en gebruiken hiervoor voornamelijk occasionsites.