Gelet op de penibele situatie van ’s lands economie adviseert de belangenorganisatie de overheid om nog eens goed te kijken of de komende reeks stijgingen bij benzine, diesel en LPG wel moet doorgaan.

Op Autoleasewereld staan de diverse stappen uitgesplitst. In oktober jl. steeg het BTW-percentage van 19 naar 21, een maatregel die op twee fronten prijsopdrijvend werkt: BTW wordt immers niet alleen geheven over de ‘kale’ brandstofprijs, maar ook over het aandeel accijns. Per 1 januari a.s. volgt een jaarlijkse, automatische inflatiecorrectie op de accijnzen van 2,2% en over een jaar opnieuw. Daarnaast gaat op 1 januari 2014, zo zijn VVD en PvdA overeengekomen, de accijns op een liter diesel omhoog met drie cent en de accijns op LPG met zeven cent. Ervan uitgaande dat de ‘kale’ brandstofprijzen gelijk blijven, resulteren deze maatregelen binnen vijftien maanden in een stijging van 7,3 cent per liter benzine, 8,8 cent per liter diesel en 10,7 cent voor LPG.

Bovag verwijst naar het Verenigd Koninkrijk, waar onlangs een accijnsverhoging definitief is geschrapt, om de economie te ontzien. In eigen land zou wat Bovag betreft onder meer de automatische inflatiecorrectie per 2014 van tafel moeten.