Met de investering van 2,3 miljoen euro in deze installatie kan Tata Steel een nieuwe generatie staalsoorten ontwikkelen, die nog lichter, sterker en crashbestendiger zijn. Daarmee worden auto’s nog veiliger én zuiniger. Aan de investering ligt een nauwe samenwerking ten grondslag tussen Tata Steel en grote Europese autofabrikanten, die inzicht heeft opgeleverd met betrekking tot de eisen voor toekomstige automodellen. Met de installatie kan Tata Steel klanten ondersteunen bij het integreren van nieuwe ultra hogesterkte stalen in toekomstige modellen.

De nieuwe productielijn voor het heet persen van stalen plaat tot auto-onderdelen is wereldwijd de meest geavanceerde in zijn soort, met een combinatie van de eigenschappen van commerciële productielijnen in de automobielindustrie en speciale R&D-componenten om de atmosfeer, temperatuur, snelheid, kracht, druk en wrijving te beïnvloeden en te meten. Twee vooraanstaande leveranciers op dit gebied, Schuler en Schwartz, hebben de installatie gebouwd.

Heet persen van staal wordt in toenemende mate gebruikt door autofabrikanten en hun toeleveranciers om complexe carrosserie-onderdelen (zoals A- en B-stijlen, dorpels en schutborden ) te produceren die hoge krachten kunnen weerstaan. Voor het fabriceren van deze onderdelen zijn ultra hogesterkte staalsoorten nodig, die tegelijkertijd zo licht mogelijk moeten zijn om optimale prestaties op het gebied van veiligheid en duurzaamheid te garanderen. Recent op de markt gebrachte automodellen bestaan voor meer dan 20 procent (van hun gewicht) uit heet geperste stalen onderdelen. Met name het gebruik van staalsoorten waarvan de sterkte is vergroot door toevoeging van boron neemt snel toe. Tata Steel ontwikkelt boron staalsoorten met een zinklaag, die superieure corrosiebestendigheid bieden ten opzichte van andere boron staalsoorten. In juni 2012 bracht het staalbedrijf zijn verzinkte staalproduct op de markt onder de naam HQ1500 ZnX.