VDL NedCar Born gaat nieuw model Mini bouwen

De autofabriek in Born speelt een hoofdrol in de groeistrategie van het BMW concern, zo zegt de Duitse topman Harald Krüger in een exclusief interview. Vanaf de tweede helft van 2014 wordt in Born ‘een nieuw model op het toekomstige BMW-Mini platform gebouwd’.

Tijdens een interview met Mini-topman Harald Krüger op de Autosalon van Genève blijkt dat de Nederlandse overheid ‘zeer opbouwend’ meedenkt. Krüger schetst vervolgens een verrassend rooskleurig beeld voor de toekomst van de autoproductie in het Limburgse Born. Dat kon volgens welingelichte bronnen binnen enkele jaren naast ‘The home of Mini’ – het Britse Oxford – wel eens de enige andere productielocatie van het merk worden. Waarbij de huidige Oostenrijkse producent van de grotere Mini’s Countryman en Paceman dan ‘iets anders’ gaat bouwen. Ook Krüger sprak afgelopen zomer tijdens een persbijeenkomst al over Born als enige productiesatelliet. Hij wil dat deze keer niet bevestigen, maar onderstreept wel dat VDL Nedcar een cruciale rol speelt in de groeistrategie van Mini.

Precieze productiedoelstellingen wil Krüger niet noemen, maar hij rekent voor hoe we dat in het grote plaatje van het BMW-concern ongeveer moeten inschalen als de ontwikkeling van Mini zich blijft voortzetten. Afgelopen jaar noteerde Mini een record van ruim driehonderdduizend verkopen en de aantallen bij Mini zouden nog flink kunnen groeien naar 330 duizend en met een beetje fantasie zelfs naar nog veel meer. Als lid van BMW’s raad van bestuur – met Mini in zijn portefeuille – trekt hij vergelijkingen met eerdere projecten van BMW in het Amerikaanse Spartanburg en de contractpartner Magna Steyr in Graz. "In Amerika begonnen we met vijftigduizend BMW’s per jaar en dat zijn er nu driehonderdduizend. We starten in Born met vijftienhonderd personeelsleden en één productieshift. Misschien kan dat later naar twee ploegen."

Meer hierover in Automobiel Management nr. 5 van 22 maart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

het is een aardige redenatie en stemt hoopvol. de werkelijkheid zal anders uitpakken. zie de berichten over m.n. verkoopcijfers, als consumenten gekochte hebben gaat de auto jaren mee. er is nu ook wel spraken van uitstel van aankopen. tegelijk zijn er ook andere bestedingen van de € bijv. de woningmarkt en het hebben en houden van inkomen is wellicht een grotere zorg. als dat in orde is volgen de bestedingen vanzelf. en beste Harald groot denken kan weleens ongelukkig uitvallen voor velen. produceren naar de behoefte en niet in big numbers, volg de markt!

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

ik geloof in ondernemerschap en (internationale) samenwerking. doemdenken heeft nooit zin: BMW & VDL chapeau!

Geplaatst door: C van den Bos op
VDL NedCar Born gaat nieuw model Mini bouwen - Automobielmanagement.nl

VDL NedCar Born gaat nieuw model Mini bouwen

De autofabriek in Born speelt een hoofdrol in de groeistrategie van het BMW concern, zo zegt de Duitse topman Harald Krüger in een exclusief interview. Vanaf de tweede helft van 2014 wordt in Born ‘een nieuw model op het toekomstige BMW-Mini platform gebouwd’.

Tijdens een interview met Mini-topman Harald Krüger op de Autosalon van Genève blijkt dat de Nederlandse overheid ‘zeer opbouwend’ meedenkt. Krüger schetst vervolgens een verrassend rooskleurig beeld voor de toekomst van de autoproductie in het Limburgse Born. Dat kon volgens welingelichte bronnen binnen enkele jaren naast ‘The home of Mini’ – het Britse Oxford – wel eens de enige andere productielocatie van het merk worden. Waarbij de huidige Oostenrijkse producent van de grotere Mini’s Countryman en Paceman dan ‘iets anders’ gaat bouwen. Ook Krüger sprak afgelopen zomer tijdens een persbijeenkomst al over Born als enige productiesatelliet. Hij wil dat deze keer niet bevestigen, maar onderstreept wel dat VDL Nedcar een cruciale rol speelt in de groeistrategie van Mini.

Precieze productiedoelstellingen wil Krüger niet noemen, maar hij rekent voor hoe we dat in het grote plaatje van het BMW-concern ongeveer moeten inschalen als de ontwikkeling van Mini zich blijft voortzetten. Afgelopen jaar noteerde Mini een record van ruim driehonderdduizend verkopen en de aantallen bij Mini zouden nog flink kunnen groeien naar 330 duizend en met een beetje fantasie zelfs naar nog veel meer. Als lid van BMW’s raad van bestuur – met Mini in zijn portefeuille – trekt hij vergelijkingen met eerdere projecten van BMW in het Amerikaanse Spartanburg en de contractpartner Magna Steyr in Graz. "In Amerika begonnen we met vijftigduizend BMW’s per jaar en dat zijn er nu driehonderdduizend. We starten in Born met vijftienhonderd personeelsleden en één productieshift. Misschien kan dat later naar twee ploegen."

Meer hierover in Automobiel Management nr. 5 van 22 maart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

het is een aardige redenatie en stemt hoopvol. de werkelijkheid zal anders uitpakken. zie de berichten over m.n. verkoopcijfers, als consumenten gekochte hebben gaat de auto jaren mee. er is nu ook wel spraken van uitstel van aankopen. tegelijk zijn er ook andere bestedingen van de € bijv. de woningmarkt en het hebben en houden van inkomen is wellicht een grotere zorg. als dat in orde is volgen de bestedingen vanzelf. en beste Harald groot denken kan weleens ongelukkig uitvallen voor velen. produceren naar de behoefte en niet in big numbers, volg de markt!

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

ik geloof in ondernemerschap en (internationale) samenwerking. doemdenken heeft nooit zin: BMW & VDL chapeau!

Geplaatst door: C van den Bos op