Autodealers en Tak bezorgd over ontwikkeling winst

Tijdens de jaarvergadering van Bovag Autodealers heeft voorzitter Tak gewaarschuwd voor een daling van de omzet – met gemiddeld dertig procent van de brutowinst in de sales en after sales.

Ook een groot deel van de dealers maakt zich zorgen over de winstmogelijkheden op lange termijn met het merk dat zij vertegenwoordigen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI).

Op een schaal van 0 tot 10 daalde de tevredenheid van autodealers op dit vlak van 5,3 in 2011 naar 4,6 in 2012. Met een waardering van 4,6 vormen de winstmogelijkheden op lange termijn het belangrijkste verbeterpunt in de relatie tussen dealers en hun importeur. In samenhang met de winstmogelijkheden daalde tevens de waardering van autodealers voor de advisering van importeurs over de strategische bedrijfsvoering (van 5,4 in 2011 naar 4,9 in 2012).

Opmerkelijk genoeg zijn volgens ongeveer een kwart van de dealers afgelopen jaar de zogenaamde ‘standards’ verzwaard, zowel op het gebied van sales als aftersales. Gestegen daarentegen is de tevredenheid over financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad, coulance richting de consument na afloop van de garantieperiode en de vergoeding voor onderdelen in verband met garantie. De staat van nieuwe auto’s bij aflevering werd door dealers als beste beoordeeld (7,6).

Voorzitter Erik Tak wees met klem op de mogelijkheden die de Bovag aan zijn leden biedt. Gesprekken met banken, gesprekken over het aanpassen van bestemmingsplannen – het past allemaal volgens de voorzitter binnen de nieuwe afdeling Bovag Dealeradvies. Met een emotionele oproep sloot voorzitter Tak af. "Doe het niet alleen. De uiteindelijke keuzes zijn aan u, maar laat u bijstaan. Wij staan aan uw zijde."

Autodealers en Tak bezorgd over ontwikkeling winst - Automobielmanagement.nl

Autodealers en Tak bezorgd over ontwikkeling winst

Tijdens de jaarvergadering van Bovag Autodealers heeft voorzitter Tak gewaarschuwd voor een daling van de omzet – met gemiddeld dertig procent van de brutowinst in de sales en after sales.

Ook een groot deel van de dealers maakt zich zorgen over de winstmogelijkheden op lange termijn met het merk dat zij vertegenwoordigen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI).

Op een schaal van 0 tot 10 daalde de tevredenheid van autodealers op dit vlak van 5,3 in 2011 naar 4,6 in 2012. Met een waardering van 4,6 vormen de winstmogelijkheden op lange termijn het belangrijkste verbeterpunt in de relatie tussen dealers en hun importeur. In samenhang met de winstmogelijkheden daalde tevens de waardering van autodealers voor de advisering van importeurs over de strategische bedrijfsvoering (van 5,4 in 2011 naar 4,9 in 2012).

Opmerkelijk genoeg zijn volgens ongeveer een kwart van de dealers afgelopen jaar de zogenaamde ‘standards’ verzwaard, zowel op het gebied van sales als aftersales. Gestegen daarentegen is de tevredenheid over financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad, coulance richting de consument na afloop van de garantieperiode en de vergoeding voor onderdelen in verband met garantie. De staat van nieuwe auto’s bij aflevering werd door dealers als beste beoordeeld (7,6).

Voorzitter Erik Tak wees met klem op de mogelijkheden die de Bovag aan zijn leden biedt. Gesprekken met banken, gesprekken over het aanpassen van bestemmingsplannen – het past allemaal volgens de voorzitter binnen de nieuwe afdeling Bovag Dealeradvies. Met een emotionele oproep sloot voorzitter Tak af. "Doe het niet alleen. De uiteindelijke keuzes zijn aan u, maar laat u bijstaan. Wij staan aan uw zijde."