Occasionverkoop daalt lichtjes

De verkoop van occasions in Nederland daalt aanzienlijk minder hard dan die van nieuwe auto’s. In totaal werden er in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 461 duiizend occasions verhandeld, 3,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Het aantal verkochte nieuwe auto’s dook in het eerste kwartaal met ruim dertig procent omlaag tot 115.843 stuks, maakte brancheorganisatie Bovag vorige week bekend. "In crisistijd laten mensen zich toch meer leiden door hun portemonnee. Met een tweedehands heb je lagere afschrijvingskosten en mensen willen toch mobiel blijven", zegt Paul de Waal van de Bovag. Consumenten zijn volgens hem vooral op zoek naar kleine, zuinige occasions, net zoals dat bij de nieuwe auto’s het geval is.

Het aantal verkochte tweedehands auto’s door autobedrijven aan consumenten daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,7 procent tot ruim 260 duizend. Onderling verhandelden consumenten ruim 184.500 auto’s, 3,5 procent minder dan vorig jaar.

De tweedehandsautomarkt is een stuk stabieler en ongeveer vier keer zo groot als de markt voor nieuwe auto’s. De prijzen van occasion blijven volgens De Waal de laatste tijd aardig op peil. Dat komt vooral doordat het aanbod van tweedehands is afgenomen. De oorzaak daarvan is weer dat er de laatste jaren minder (ex)lease auto’s op de markt komen en omdat de export van gebruikte auto’s de laatste jaren flink is toegenomen.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Occasionverkoop daalt lichtjes - Automobielmanagement.nl

Occasionverkoop daalt lichtjes

De verkoop van occasions in Nederland daalt aanzienlijk minder hard dan die van nieuwe auto’s. In totaal werden er in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 461 duiizend occasions verhandeld, 3,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Het aantal verkochte nieuwe auto’s dook in het eerste kwartaal met ruim dertig procent omlaag tot 115.843 stuks, maakte brancheorganisatie Bovag vorige week bekend. "In crisistijd laten mensen zich toch meer leiden door hun portemonnee. Met een tweedehands heb je lagere afschrijvingskosten en mensen willen toch mobiel blijven", zegt Paul de Waal van de Bovag. Consumenten zijn volgens hem vooral op zoek naar kleine, zuinige occasions, net zoals dat bij de nieuwe auto’s het geval is.

Het aantal verkochte tweedehands auto’s door autobedrijven aan consumenten daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,7 procent tot ruim 260 duizend. Onderling verhandelden consumenten ruim 184.500 auto’s, 3,5 procent minder dan vorig jaar.

De tweedehandsautomarkt is een stuk stabieler en ongeveer vier keer zo groot als de markt voor nieuwe auto’s. De prijzen van occasion blijven volgens De Waal de laatste tijd aardig op peil. Dat komt vooral doordat het aanbod van tweedehands is afgenomen. De oorzaak daarvan is weer dat er de laatste jaren minder (ex)lease auto’s op de markt komen en omdat de export van gebruikte auto’s de laatste jaren flink is toegenomen.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding