GM steekt 230 miljoen in ontwikkelingscentrum Opel

Moederbedrijf General Motors zal 230 miljoen euro investeren in nieuwe testinstallaties voor zijn Europese Opel-ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim en voor de testterreinen in Dudenhofen. Opel zegt het ‘wereldwijde knooppunt’ voor motorenontwikkeling te worden.

De investering zal over de komende drie tot vier jaar verspreid worden. Het nieuws komt twee weken na het bezoek van de raad van bestuur van GM aan de Europese vestigingen van Opel en de belofte om vier miljard euro te investeren in de producten tussen 2013 en 2016. Met die aankondiging gaat GM een stap verder in zijn inspanningen om het verlieslatende Opel te versterken en tegelijkertijd de wereldwijde ontwikkelingscapaciteiten van GM te verbeteren. Om dat te bereiken, worden de algemene flexibiliteit, snelheid en efficiëntie van het bedrijf opgevoerd en wordt geïnvesteerd in wereldwijde gemeenschappelijke hulpmiddelen en apparatuur. De investering is voor Opel essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe generaties motoren om de Europese en wereldwijde emissienormen te kunnen naleven.  "De aanzienlijke investering zal tientallen jaren meegaan en stelt de toekomst van het Europese ontwikkelingscentrum veilig", aldus de ceo van Opel en de bestuursvoorzitter van GM Europe, Karl-Thomas Neumann. "In Rüsselsheim ontwikkelen we motoren en versnellingsbakken voor Europa en de rest van de wereld. Met deze maatregel worden we het wereldwijde knooppunt voor motorenontwikkeling." Hetmoderne laboratorium zal verbonden zijn met GM’s motorcentra in Pontiac en Turijn. Een deel van de investering gaat naar de testterreinen van Dudenhofen, voor een ‘natte zone’, een nieuwe werkplaats en dynamometers om voertuigen met ultra-lage uitstoot te testen. Door deze wereldwijd gemeenschappelijke GM-voorzieningen kunnen overal dezelfde testprocedures worden gevolgd en kunnen gegevens onderling worden vergeleken.

Al eerder deze week bereikten de raad van bestuur en de ondernemingsraad een overeenkomst over flexibelere arbeidsvoorwaarden in het Europese ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim, met meer dan zesduizend hooggeschoolde werknemers. Die overeenkomst is gebaseerd op de hoofdovereenkomst van 28 maart 2013. Dat GM investeert in de vormgeving, de engineering, de motorontwikkeling en het personeel van Opel bewijst dat GM de Europese capaciteiten wil versterken om Opel/Vauxhall ook op lange termijn een competitieve en succesvolle positie te geven.

Met de bijkomende technische middelen en verbeteringen zal Opel/Vauxhall een belangrijke rol blijven spelen in de vormgeving, engineering en productie van nieuwe voertuigen en motoren, voor hun eigen merken, maar ook voor andere modellen in het productgamma van GM. De investering moet nog wel worden goedgekeurd door de Raad van Toezicht van Opel.

 Opel, het derde automerk in Europa, bezit fabrieken en ontwikkelingscentra in zes Europese landen en heeft rond de 36 duizend medewerkers in dienst. In 2012 verkocht Opel meer dan een miljoen personenauto’s en lichte bedrijfswagens in Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

GM steekt 230 miljoen in ontwikkelingscentrum Opel - Automobielmanagement.nl

GM steekt 230 miljoen in ontwikkelingscentrum Opel

Moederbedrijf General Motors zal 230 miljoen euro investeren in nieuwe testinstallaties voor zijn Europese Opel-ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim en voor de testterreinen in Dudenhofen. Opel zegt het ‘wereldwijde knooppunt’ voor motorenontwikkeling te worden.

De investering zal over de komende drie tot vier jaar verspreid worden. Het nieuws komt twee weken na het bezoek van de raad van bestuur van GM aan de Europese vestigingen van Opel en de belofte om vier miljard euro te investeren in de producten tussen 2013 en 2016. Met die aankondiging gaat GM een stap verder in zijn inspanningen om het verlieslatende Opel te versterken en tegelijkertijd de wereldwijde ontwikkelingscapaciteiten van GM te verbeteren. Om dat te bereiken, worden de algemene flexibiliteit, snelheid en efficiëntie van het bedrijf opgevoerd en wordt geïnvesteerd in wereldwijde gemeenschappelijke hulpmiddelen en apparatuur. De investering is voor Opel essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe generaties motoren om de Europese en wereldwijde emissienormen te kunnen naleven.  "De aanzienlijke investering zal tientallen jaren meegaan en stelt de toekomst van het Europese ontwikkelingscentrum veilig", aldus de ceo van Opel en de bestuursvoorzitter van GM Europe, Karl-Thomas Neumann. "In Rüsselsheim ontwikkelen we motoren en versnellingsbakken voor Europa en de rest van de wereld. Met deze maatregel worden we het wereldwijde knooppunt voor motorenontwikkeling." Hetmoderne laboratorium zal verbonden zijn met GM’s motorcentra in Pontiac en Turijn. Een deel van de investering gaat naar de testterreinen van Dudenhofen, voor een ‘natte zone’, een nieuwe werkplaats en dynamometers om voertuigen met ultra-lage uitstoot te testen. Door deze wereldwijd gemeenschappelijke GM-voorzieningen kunnen overal dezelfde testprocedures worden gevolgd en kunnen gegevens onderling worden vergeleken.

Al eerder deze week bereikten de raad van bestuur en de ondernemingsraad een overeenkomst over flexibelere arbeidsvoorwaarden in het Europese ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim, met meer dan zesduizend hooggeschoolde werknemers. Die overeenkomst is gebaseerd op de hoofdovereenkomst van 28 maart 2013. Dat GM investeert in de vormgeving, de engineering, de motorontwikkeling en het personeel van Opel bewijst dat GM de Europese capaciteiten wil versterken om Opel/Vauxhall ook op lange termijn een competitieve en succesvolle positie te geven.

Met de bijkomende technische middelen en verbeteringen zal Opel/Vauxhall een belangrijke rol blijven spelen in de vormgeving, engineering en productie van nieuwe voertuigen en motoren, voor hun eigen merken, maar ook voor andere modellen in het productgamma van GM. De investering moet nog wel worden goedgekeurd door de Raad van Toezicht van Opel.

 Opel, het derde automerk in Europa, bezit fabrieken en ontwikkelingscentra in zes Europese landen en heeft rond de 36 duizend medewerkers in dienst. In 2012 verkocht Opel meer dan een miljoen personenauto’s en lichte bedrijfswagens in Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding