Bedrijfsresultaat Stern gehalveerd in Q1 van 2013

Het operationeel bedrijfsresultaat van de Stern Groep in het eerste kwartaal komt uit op plus 2,7 miljoen euro; Q1 van 2012 was het nog zes miljoen euro.

Het resultaat na belastingen bedraagt 0,8 miljoen, flink minder dan de drie miljoen in het eerste kwart van 2012. Ook de Ebitda daalde, van 15,9 miljoen in Q1 van 2012 naar 12,7 miljoen nu. De netto omzet kromp met 12,5 procent tot bijna 229 miljoen euro, vooral doordat er minder nieuwe personen- en bedrijfswagens werden verkocht. Aandeelhouders krijgen geen dividend over 2012.

De Stern Dealers sleten in Q1 in totaal 5.647 nieuwe personenauto’s. Dat is weliswaar 15,9 procent minder dan het eerste kwartaal van 2012 maar nog altijd relatief beter dan het algemeen marktgemiddelde (- 30,4 procent). Vooral Heron Auto en de Ford-bedrijven Ardea, Van Kalmthout en Fitis deden het beter dan ‘de markt’. Het aantal verkochte gebruikte personenauto’s daalde het eerste kwartaal met 9,6 procent tot 5.189 stuks. Bij de bedrijfswagens ging de totale nieuwverkoop in Nederland achteruit met 19,1 procent (naar 16.024 stuks). Stern Dealers deden het nog slechter: -24,6 procent.

Ondanks besparingen op personeel en overige bedrijfskosten stond het resultaat van Stern Dealers toch onder druk, als gevolg van de lagere verkoopaantallen. De werkplaatsen zagen de hoeveelheid klussen eveneens achteruit gaan, door minder afleveringen en minder werkbare dagen. Bij Stern Finance groeide het aantal leasecontracten met 4,1 procent vergeleken met Q1 van 2012. De omzet van Stern Schade bleef ten opzichte van vorig jaar bijna op peil.

Naar Stern verwacht, blijft dit jaar de salesbijdrage onder druk staan en zal de bijdrage van de aftersales door diverse maatregelen in ieder geval op het niveau van het eerste kwartaal 2013 blijven. Een concrete verwachting uitspreken over het groepsresultaat in 2013 doet de directie niet. De economische vooruitzichten zijn daarvoor te somber, evenals het sentiment bij particulier en zakelijke rijder. Het hele jaar zal de aandacht vooral gericht blijven op kostenbesparing, efficicnecy en effectiviteit.

Bedrijfsresultaat Stern gehalveerd in Q1 van 2013 - Automobielmanagement.nl

Bedrijfsresultaat Stern gehalveerd in Q1 van 2013

Het operationeel bedrijfsresultaat van de Stern Groep in het eerste kwartaal komt uit op plus 2,7 miljoen euro; Q1 van 2012 was het nog zes miljoen euro.

Het resultaat na belastingen bedraagt 0,8 miljoen, flink minder dan de drie miljoen in het eerste kwart van 2012. Ook de Ebitda daalde, van 15,9 miljoen in Q1 van 2012 naar 12,7 miljoen nu. De netto omzet kromp met 12,5 procent tot bijna 229 miljoen euro, vooral doordat er minder nieuwe personen- en bedrijfswagens werden verkocht. Aandeelhouders krijgen geen dividend over 2012.

De Stern Dealers sleten in Q1 in totaal 5.647 nieuwe personenauto’s. Dat is weliswaar 15,9 procent minder dan het eerste kwartaal van 2012 maar nog altijd relatief beter dan het algemeen marktgemiddelde (- 30,4 procent). Vooral Heron Auto en de Ford-bedrijven Ardea, Van Kalmthout en Fitis deden het beter dan ‘de markt’. Het aantal verkochte gebruikte personenauto’s daalde het eerste kwartaal met 9,6 procent tot 5.189 stuks. Bij de bedrijfswagens ging de totale nieuwverkoop in Nederland achteruit met 19,1 procent (naar 16.024 stuks). Stern Dealers deden het nog slechter: -24,6 procent.

Ondanks besparingen op personeel en overige bedrijfskosten stond het resultaat van Stern Dealers toch onder druk, als gevolg van de lagere verkoopaantallen. De werkplaatsen zagen de hoeveelheid klussen eveneens achteruit gaan, door minder afleveringen en minder werkbare dagen. Bij Stern Finance groeide het aantal leasecontracten met 4,1 procent vergeleken met Q1 van 2012. De omzet van Stern Schade bleef ten opzichte van vorig jaar bijna op peil.

Naar Stern verwacht, blijft dit jaar de salesbijdrage onder druk staan en zal de bijdrage van de aftersales door diverse maatregelen in ieder geval op het niveau van het eerste kwartaal 2013 blijven. Een concrete verwachting uitspreken over het groepsresultaat in 2013 doet de directie niet. De economische vooruitzichten zijn daarvoor te somber, evenals het sentiment bij particulier en zakelijke rijder. Het hele jaar zal de aandacht vooral gericht blijven op kostenbesparing, efficicnecy en effectiviteit.