Hyundai-directeur: leaserijder gefixeerd op bijtelling

Volgens algemeen directeur Hans Kwaad van Hyundai importeur Greenib staart de Nederlandse zakelijke markt zich blind op de bijtellingpercentages. “Terwijl het uiteindelijk gaat om wat er onder aan de streep moet worden betaald.”

Hyundai zegt te breken met de advertenties louter gericht op percentages. Want percentages zeggen uiteindelijk niets. De zakenauto i40 is het eerste model dat nu wordt aangeprezen met vermelding van bijtellingbedragen.

Volgens de algemeen directeur wordt zakelijke rijders door het belastingregime aangeleerd dat 14% of 20% bijtelling veel gunstiger en dus goedkoper is. Dat is vaak helemaal niet het geval, benadrukt Kwaad. "Een auto die in de categorie met 25% bijtelling valt, kan zelfs veel voordeliger zijn dan een auto waarvoor de overheid 20% bijtelling rekent. Het gaat immers om het bedrag van de bijtelling en niet om het percentage."

Toen de i40 twee jaar geleden op de markt kwam, heeft de auto wel geprofiteerd van het bijtellingregime, moet Kwaad toegeven. De auto viel tot en met 2012 in de 20% bijtelling, hetgeen een vliegende start betekende voor de verkoop. Inmiddels zijn de CO2-grenzen strakker aangetrokken waardoor veel auto’s niet meer in aanmerking komen voor korting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Goh, wat een inzicht.

Geplaatst door: Dennis op

Sjonge wat een minachting voor de klant! Alsof die niet kan rekenen…
Of zeg je dit omdat je geen 14 of 20% auto\’s met een lagere catalogisprijs hebt?

Geplaatst door: Peter Hagemans op

Wat ik nou zo frappant vind aan dit verhaal is enerzijds dat de heer Kwaad enerzijds helemaal gelijk heeft met betrekking tot de fixatie op de bijtellingspercentages bij de zakelijke berijder. Anderzijds kan ik, marktbreed, de niet aflatende fixatie van de automobielfabrikanten in hun marketingboodschappen op die 10-12% van het totale wagenpark in Nederland niet volgen. Er is nog een wereld te winnen bij die 88-90% overige automobilisten in NL. Wellicht een ideetje om het eens anders aan te gaan vliegen en minder afhankelijk te worden. De heer Kwaad heeft in ieder geval de eerste stap al gezet, dat verdient bewondering.

Geplaatst door: Sjoerd van Esch op

Wat een gezeur altijd over die bijtelling. Ik denk dat ik straks lekker een 80% bijtelling bak ga rijden die ik net zoals m’n man niet betaal omdat we nog een simpele in de garage hebben staan voor privé.

Geplaatst door: Monique Bakx op
Hyundai-directeur: leaserijder gefixeerd op bijtelling - Automobielmanagement.nl

Hyundai-directeur: leaserijder gefixeerd op bijtelling

Volgens algemeen directeur Hans Kwaad van Hyundai importeur Greenib staart de Nederlandse zakelijke markt zich blind op de bijtellingpercentages. “Terwijl het uiteindelijk gaat om wat er onder aan de streep moet worden betaald.”

Hyundai zegt te breken met de advertenties louter gericht op percentages. Want percentages zeggen uiteindelijk niets. De zakenauto i40 is het eerste model dat nu wordt aangeprezen met vermelding van bijtellingbedragen.

Volgens de algemeen directeur wordt zakelijke rijders door het belastingregime aangeleerd dat 14% of 20% bijtelling veel gunstiger en dus goedkoper is. Dat is vaak helemaal niet het geval, benadrukt Kwaad. "Een auto die in de categorie met 25% bijtelling valt, kan zelfs veel voordeliger zijn dan een auto waarvoor de overheid 20% bijtelling rekent. Het gaat immers om het bedrag van de bijtelling en niet om het percentage."

Toen de i40 twee jaar geleden op de markt kwam, heeft de auto wel geprofiteerd van het bijtellingregime, moet Kwaad toegeven. De auto viel tot en met 2012 in de 20% bijtelling, hetgeen een vliegende start betekende voor de verkoop. Inmiddels zijn de CO2-grenzen strakker aangetrokken waardoor veel auto’s niet meer in aanmerking komen voor korting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Goh, wat een inzicht.

Geplaatst door: Dennis op

Sjonge wat een minachting voor de klant! Alsof die niet kan rekenen…
Of zeg je dit omdat je geen 14 of 20% auto\’s met een lagere catalogisprijs hebt?

Geplaatst door: Peter Hagemans op

Wat ik nou zo frappant vind aan dit verhaal is enerzijds dat de heer Kwaad enerzijds helemaal gelijk heeft met betrekking tot de fixatie op de bijtellingspercentages bij de zakelijke berijder. Anderzijds kan ik, marktbreed, de niet aflatende fixatie van de automobielfabrikanten in hun marketingboodschappen op die 10-12% van het totale wagenpark in Nederland niet volgen. Er is nog een wereld te winnen bij die 88-90% overige automobilisten in NL. Wellicht een ideetje om het eens anders aan te gaan vliegen en minder afhankelijk te worden. De heer Kwaad heeft in ieder geval de eerste stap al gezet, dat verdient bewondering.

Geplaatst door: Sjoerd van Esch op

Wat een gezeur altijd over die bijtelling. Ik denk dat ik straks lekker een 80% bijtelling bak ga rijden die ik net zoals m’n man niet betaal omdat we nog een simpele in de garage hebben staan voor privé.

Geplaatst door: Monique Bakx op