Marktplaats komt met Auto-inruilservice

Onder de noemer Auto-inruilservice introduceert Marktplaats vandaag een nieuwe dienst, die zowel particulieren als het garagebedrijf voordelen moet bieden.

Bij de uitvoering gaat Marktplaats een samenwerking aan met de Buitenhuis Groep, Care Schadeservice en de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB.

Met Auto-inruilservice betreedt de veilingsite voor het eerst de C2B-markt. Directeur Remco Armee van Marktplaats Auto’s zegt autobedrijven op deze manier de mogelijkheid te bieden om tekorten aan bepaalde occasions aan te zuiveren. In de dagelijkse praktijk is bij Auto-inruilservice de consument als eerste aan zet. Na invoering van kenteken en kilometerstand volgt gratis een indicatie van de voertuigwaarde. Vindt de aanbieder deze richtprijs interessant en wil hij daadwerkelijk zijn wagen onder de hamer brengen, dan is voor dit vervolgtraject dertig euro verschuldigd. De auto komt dan in de online voorraad en veiling van 115 via de Buitenhuis Groep participerende merkdealers en universele garages. Deze zijn zowel wat merken als locatie betreft zodanig geselecteerd dat ze de markt breed afdekken.

Het zogeheten Expertpanel krijgt de gelegenheid een bod uit te brengen. Het hoogste bedrag is bindend. Gaat de verkopende particulier akkoord, dan levert hij zijn auto in bij een van de (op dit moment) tien geselecteerde vestigingen van Care Autoschade. Een onafhankelijke expert van VAB komt daar het voertuig beoordelen op zijn technische staat. Is die in orde bevonden, dan volgt direct een vrijwaring en krijgt de verkoper binnen drie werkdagen het bedrag op zijn rekening gestort. Komen mankementen aan het licht, dan vindt nader overleg plaats tussen de aan- en verkopende partij. Volgens Armee is met deze constructie het autobedrijf af van ‘moeilijke’ inruilers. Ook is er de zekerheid van een door de VAB kwalitatief in orde bevonden voorraad. Per transactie wordt een bedrag betaald aan de Buitenhuis Groep.

Uit onderzoek in opdracht van Marktplaats blijkt dat voor 45,2 procent van de Nederlanders de opbrengst het belangrijkste aspect is bij inruilen, gevolgd door betrouwbaarheid (40,6 procent) en gemak (10,6 procent). Zestig procent van de duizend ondervraagden is bereid om een iets lager bedrag te accepteren als de auto dan snel (binnen drie tot vijf dagen) verkocht is: 19,6 procent is bereid is om 100 tot 250 euro te laten liggen en 19,4 procent 250 tot 500 euro. Volgens Armee blijkt ook dat consumenten zich ongemakkelijk en onzeker voelen wanneer ze hun voertuig op de klassieke manier inruilen. Met name de prijsperceptie tussen aanbieder en autobedrijf blijkt sterk te verschillen; menigeen ervaart de aansluitende onderhandelingen als moeizaam.  "We bieden consumenten daarom, tegen een relatief beperkte vergoeding, een gefaciliteerd proces, snelheid en een gegarandeerd bod. Mensen zoeken gemak en zekerheid als ze hun auto willen verkopen."

Reacties

kan het nog wat ingewikkelder ??

Geplaatst door: sjef kuijpers op
Marktplaats komt met Auto-inruilservice - Automobielmanagement.nl

Marktplaats komt met Auto-inruilservice

Onder de noemer Auto-inruilservice introduceert Marktplaats vandaag een nieuwe dienst, die zowel particulieren als het garagebedrijf voordelen moet bieden.

Bij de uitvoering gaat Marktplaats een samenwerking aan met de Buitenhuis Groep, Care Schadeservice en de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB.

Met Auto-inruilservice betreedt de veilingsite voor het eerst de C2B-markt. Directeur Remco Armee van Marktplaats Auto’s zegt autobedrijven op deze manier de mogelijkheid te bieden om tekorten aan bepaalde occasions aan te zuiveren. In de dagelijkse praktijk is bij Auto-inruilservice de consument als eerste aan zet. Na invoering van kenteken en kilometerstand volgt gratis een indicatie van de voertuigwaarde. Vindt de aanbieder deze richtprijs interessant en wil hij daadwerkelijk zijn wagen onder de hamer brengen, dan is voor dit vervolgtraject dertig euro verschuldigd. De auto komt dan in de online voorraad en veiling van 115 via de Buitenhuis Groep participerende merkdealers en universele garages. Deze zijn zowel wat merken als locatie betreft zodanig geselecteerd dat ze de markt breed afdekken.

Het zogeheten Expertpanel krijgt de gelegenheid een bod uit te brengen. Het hoogste bedrag is bindend. Gaat de verkopende particulier akkoord, dan levert hij zijn auto in bij een van de (op dit moment) tien geselecteerde vestigingen van Care Autoschade. Een onafhankelijke expert van VAB komt daar het voertuig beoordelen op zijn technische staat. Is die in orde bevonden, dan volgt direct een vrijwaring en krijgt de verkoper binnen drie werkdagen het bedrag op zijn rekening gestort. Komen mankementen aan het licht, dan vindt nader overleg plaats tussen de aan- en verkopende partij. Volgens Armee is met deze constructie het autobedrijf af van ‘moeilijke’ inruilers. Ook is er de zekerheid van een door de VAB kwalitatief in orde bevonden voorraad. Per transactie wordt een bedrag betaald aan de Buitenhuis Groep.

Uit onderzoek in opdracht van Marktplaats blijkt dat voor 45,2 procent van de Nederlanders de opbrengst het belangrijkste aspect is bij inruilen, gevolgd door betrouwbaarheid (40,6 procent) en gemak (10,6 procent). Zestig procent van de duizend ondervraagden is bereid om een iets lager bedrag te accepteren als de auto dan snel (binnen drie tot vijf dagen) verkocht is: 19,6 procent is bereid is om 100 tot 250 euro te laten liggen en 19,4 procent 250 tot 500 euro. Volgens Armee blijkt ook dat consumenten zich ongemakkelijk en onzeker voelen wanneer ze hun voertuig op de klassieke manier inruilen. Met name de prijsperceptie tussen aanbieder en autobedrijf blijkt sterk te verschillen; menigeen ervaart de aansluitende onderhandelingen als moeizaam.  "We bieden consumenten daarom, tegen een relatief beperkte vergoeding, een gefaciliteerd proces, snelheid en een gegarandeerd bod. Mensen zoeken gemak en zekerheid als ze hun auto willen verkopen."

Reacties

kan het nog wat ingewikkelder ??

Geplaatst door: sjef kuijpers op