Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van het bij de KvK gedeponeerde jaarverslag. De sterke omzetgroei is vooral te danken aan een aantal strategische acquisities want de autonome groei bedroeg drie procent. De nettowinst kwam in 2012 met 163 miljoen lager uit dan de 198 miljoen in 2011. Dat kwam vooral doordat in de tweede helft van het jaar de groei afnam, zo schrijft het familieconcern. ‘De economische omstandigheden op onze traditionele markten verslechterden in de loop van 2012.’ De operationele winstmarge daalde van drie procent van de omzet naar 2,4 procent.

Bij Pon, dat in de tweede helft van 2009 en in de eerste helft van 2010 klappen opliep als gevolg van de economische malaise is het personeelsbestand de afgelopen jaren toegenomen van negenduizend tot dertienduizend werknemers. Pon was enkele jaren geleden nog actief in elf landen, maar in 2012 had men al vestigingen in 23 landen. Desalniettemin blijft Nederland blijft de thuisbasis met 68 procent van de omzet, tegen 22 procent uit de rest van Europa en tien procent uit de Verenigde Staten en Azië. Pon Holdings bezit of heeft belangen in ongeveer negentig bedrijven.

Pon is behalve in automotive (import, onderdelen, banden, financial services) actief als leverancier van machines en apparatuur voor industriële sectoren als de bouw, scheepvaart, transport en logistiek. Pon is bijvoorbeeld ook dealer van Caterpillar-graafmachines. Pon nam in 2011 een aanzienlijk belang in het Nederlandse deelautobedrijf Greenwheels, en verkocht een deel van dat belang onlangs door aan Volkswagen Financial Services (zie Automobiel Management nr. 8 van juni).

In 2011 verwierf Pon ook een vooraanstaande positie als producent op de Europese fietsenmarkt door acquisities van fietsfabrikant Gazelle en het Duitse Derby Cycle, beide marktleider in hun thuisland. Begin 2012 kocht Pon ook nog de Canadese nichespeler Cervélo, fabrikant van kwaliteitsracefietsen en tijdritfietsen. Met de acquisitie van technisch dienstverlener SWTS uit Singapore zette Pon ook voet aan wal in Azië. Andere acquisities in 2012 waren Bakker Sliedrecht (maritieme en industriële elektrotechniek), het Duitse Reifen Gundlach (banden en velgen) en het Amerikaanse Hiller (brandbestrijdingssystemen).  Desinvesteringen waren er ook want Volkswagen nam de automotive-activiteiten van Pon in Polen over. Vorige week verkocht men de werkmaatschappij Pon Material Handling (met het vorkheftruckmerk Linde) aan handelshuis Koninklijke Reesink.

De lage autonome groei van drie procent wijt Pon Holdings grotendeels aan de moeilijke economische omstandigheden op de Nederlandse thuismarkt. Het familiebedrijf had vorig jaar onder meer last van de krimpende automarkt in Nederland, maar heeft zijn marktaandeel toch nog uitgebreid. Maar in vergelijking met voorgaande jaren kwamen verkopen en winstmarges sterk onder druk te staan, ook als gevolg van de ‘agressieve prijsstrategieën’ van concurrenten. Pon verwacht voor geheel 2013 een verdere krimp van de Nederlandse automarkt. De fietsentak zag zich ook geconfronteerd met moeilijke marktomstandigheden maar Pon ziet hier goede perspectieven voor toekomstige groei.  

Qua bestuur is Pon Holdings overigens een mannenbolwerk want van de twaalf bestuurders (zes in raad van bestuur en zes in raad van commissarissen) is er maar één vrouw. De raad van bestuur zegt te streven naar meer diversiteit in de top. (bron: FD)