Groei bij bedrijfsauto’s en tweewielers
Opmerkelijk genoeg is de Nederlandse export van alle andere typen gebruikte voertuigen wel gestegen. Lichte bedrijfsauto’s vormen na personenauto’s de grootste categorie in export van gebruikte voertuigen. In de eerste helft van 2013 zijn er 500 bedrijfsauto’s meer geëxporteerd dan in deze periode in 2012, wat neerkomt op een lichte groei van 1,6%. Tweewielers zijn minder belangrijke exportproducten, maar laten dit jaar wel een sterke groei zien. Een overzicht van de totale export per voertuigtype (scroll even naar beneden voor de tabellen):
Voertuigtype |
Aantal 2013 (jan-juni) |
Aantal 2012 (jan-juni) |
Groei 2013 |
Personenauto |
140.875 |
167.458 |
-15,9% |
Lichte bedrijfsauto |
31.739 |
31.239 |
1,6% |
Vrachtwagen |
9.243 |
8.526 |
8,4% |
Motorfiets |
5.574 |
4.683 |
19,0% |
Bromfiets |
3.330 |
2.636 |
26,3% |
Snorfiets |
1.001 |
767 |
30,5% |
Brommobiel |
345 |
259 |
33,2% |
Camper |
326 |
262 |
24,4% |
Caravan |
6.270 |
6.106 |
2,7% |
Aanhanger |
1.754 |
1.629 |
7,7% |
Totaal |
200.457 |
223.565 |
-10,3% |
Bron: VWE Trendweb
Oldtimers
Opvallend is de enorme groei in export van oldtimers. In de eerste helft van 2012 werden er 2.819 personenauto’s van 25 jaar en ouder geëxporteerd. In de eerste helft van 2013 waren dat er 5.295, een stijging van maar liefst 87,8%. Een belangrijke reden hiervoor is de aanscherping van vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.
Gekeken naar modellen geëxporteerde oldtimers blijken vooral Mercedessen massaal de grens over te gaan. Er zijn dit jaar meer dan 17 keer zoveel Mercedes 190’s geëxporteerd dan vorig jaar.
|
Merk |
Model |
Aantal 2013 (jan-juni) |
Aantal 2012 (jan-juni) |
Groei 2013 |
1 |
Mercedes-Benz |
190-serie |
494 |
27 |
1730% |
2 |
Mercedes-Benz |
200-280-serie (W123) |
391 |
188 |
108% |
3 |
Volkswagen |
Kever |
134 |
74 |
81% |
4 |
Mercedes-Benz |
S-klasse |
119 |
29 |
310% |
5 |
Mercedes-Benz |
200-500-serie (W124) |
116 |
14 |
729% |
Polen terug als grootste exportmarkt
In de eerste helft van 2012 was Libië nog de grootste exportbestemming voor gebruikte personenauto’s. Export naar dit land is de afgelopen periode behoorlijk teruggelopen, maar Libië staat nog wel op de tweede plaats. Export naar Polen is echter wel gestegen, waardoor Polen als vanouds weer de grootste exportmarkt is. Litouwen is gestegen naar de derde plaats. Groeimarkten buiten de top 10 zijn Georgië en Bulgarije. Oldtimers gaan vooral naar Duitsland en België.
De top 10 exportlanden voor personenauto’s:
Positie 2013 |
Positie 2012 |
Land |
Aandeel 2013 (jan-juni) |
Aandeel 2012 (jan-juni) |
1 |
2 |
Polen |
18,2% |
14,2% |
2 |
1 |
Libië |
12,0% |
22,4% |
3 |
5 |
Litouwen |
8,4% |
8,6% |
4 |
4 |
België |
7,7% |
8,7% |
5 |
3 |
Duitsland |
7,4% |
10,7% |
6 |
7 |
Roemenië |
3,7% |
3,4% |
7 |
6 |
Benin |
3,4% |
5,4% |
8 |
8 |
Hongarije |
2,9% |
2,5% |
9 |
10 |
Tsjechië |
2,0% |
2,1% |
10 |
9 |
Libanon |
1,9% |
2,2% |
Bron: VWE Trendweb
nou ja nederland wou toch een exportland zijn……….mooie regering
Met een stel incompetente politici als de onze hoef je niet meer te rekenen op een Nederlandse markt. Deze overheid maakt meer kapot dan ons lief is.