Groei bij bedrijfsauto’s en tweewielers

Opmerkelijk genoeg is de Nederlandse export van alle andere typen gebruikte voertuigen wel gestegen. Lichte bedrijfsauto’s vormen na personenauto’s de grootste categorie in export van gebruikte voertuigen. In de eerste helft van 2013 zijn er 500 bedrijfsauto’s meer geëxporteerd dan in deze periode in 2012, wat neerkomt op een lichte groei van 1,6%. Tweewielers zijn minder belangrijke exportproducten, maar laten dit jaar wel een sterke groei zien. Een overzicht van de totale export per voertuigtype (scroll even naar beneden voor de tabellen):

Voertuigtype

Aantal 2013 (jan-juni)

Aantal 2012 (jan-juni)

Groei 2013

Personenauto

 140.875

 167.458

-15,9%

Lichte bedrijfsauto

 31.739

 31.239

1,6%

Vrachtwagen

 9.243

 8.526

8,4%

Motorfiets

 5.574

 4.683

19,0%

Bromfiets

 3.330

 2.636

26,3%

Snorfiets

 1.001

 767

30,5%

Brommobiel

 345

 259

33,2%

Camper

 326

 262

24,4%

Caravan

 6.270

 6.106

2,7%

Aanhanger

 1.754

 1.629

7,7%

Totaal

 200.457

 223.565

-10,3%

Bron: VWE Trendweb

Oldtimers

Opvallend is de enorme groei in export van oldtimers. In de eerste helft van 2012 werden er 2.819 personenauto’s van 25 jaar en ouder geëxporteerd. In de eerste helft van 2013 waren dat er 5.295, een stijging van maar liefst 87,8%. Een belangrijke reden hiervoor is de aanscherping van vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.

Gekeken naar modellen geëxporteerde oldtimers blijken vooral Mercedessen massaal de grens over te gaan. Er zijn dit jaar meer dan 17 keer zoveel Mercedes 190’s geëxporteerd dan vorig jaar.

 

 

Merk

Model

Aantal 2013 (jan-juni)

Aantal 2012 (jan-juni)

Groei 2013

1

Mercedes-Benz

190-serie

494

27

1730%

2

Mercedes-Benz

200-280-serie (W123)

391

188

108%

3

Volkswagen

Kever

134

74

81%

4

Mercedes-Benz

S-klasse

119

29

310%

5

Mercedes-Benz

200-500-serie (W124)

116

14

729%

 

Polen terug als grootste exportmarkt

In de eerste helft van 2012 was Libië nog de grootste exportbestemming voor gebruikte personenauto’s. Export naar dit land is de afgelopen periode behoorlijk teruggelopen, maar Libië staat nog wel op de tweede plaats. Export naar Polen is echter wel gestegen, waardoor Polen als vanouds weer de grootste exportmarkt is. Litouwen is gestegen naar de derde plaats. Groeimarkten buiten de top 10 zijn Georgië en Bulgarije. Oldtimers gaan vooral naar Duitsland en België.

De top 10 exportlanden voor personenauto’s:

 

Positie 2013

Positie 2012

Land

Aandeel 2013 (jan-juni)

Aandeel 2012 (jan-juni)

1

2

Polen

18,2%

14,2%

2

1

Libië

12,0%

22,4%

3

5

Litouwen

8,4%

8,6%

4

4

België

7,7%

8,7%

5

3

Duitsland

7,4%

10,7%

6

7

Roemenië

3,7%

3,4%

7

6

Benin

3,4%

5,4%

8

8

Hongarije

2,9%

2,5%

9

10

Tsjechië

2,0%

2,1%

10

9

Libanon

1,9%

2,2%

Bron: VWE Trendweb