In het voorjaar is daarom het Automotive Manufacturing Platform van start gegaan om de samenwerking tussen metaalbedrijven te stimuleren.

Recent is besloten hier een opvolging aan te geven door in diverse workshops concrete projecten te gaan uitwerken. De kansen voor de metaalsector liggen vooral op het gebied van lichtgewicht oplossingen. Het Automotive Manufacturing Platform is een gezamenlijk initiatief van de brancheverenigingen Nevat (Netwerk van Ambitieuze Toeleveranciers), VNMI (Vereniging Nederlandse Metallurgische Industrie) en AVNeG (Algemene Vereniging van Nederlandse Gieterijen). Tijdens de kick-off bijeenkomst op 18 april schetsten diverse sprekers uit de automotive industrie een helder, maar confronterend beeld voor de ruim tachtig aanwezigen uit de metaal- en aanverwante industrie. ‘De automobielindustrie schreeuwt om lichtgewicht oplossingen en kijkt daarbij steeds meer naar kunststof materialen. Het is slechts een kwestie van tijd voordat kunststof ook geschikt is om dragende metalen onderdelen te vervangen’, aldus Theo Wiggers, directeur van ingenieursbureau VIRO. ‘Met name in Duitsland wordt volop geëxperimenteerd met kunststof auto-onderdelen. Er zijn al lichtgewicht kunststof wielen ontwikkeld die aan alle eisen voldoen.’

Gewichtsreductie

VNMI-voorzitter Wim Hamers: ‘We kunnen als metaalproducerende en -verwerkende bedrijven op tegen de concurrentie van andere materialen, maar alleen als we in de gehele metaalsector meer samenwerken. Met name op het gebied van gewichtsreductie kunnen we nog veel terrein winnen. De kansen voor de metaalsector lijken vooral op gebied van lichtgewicht oplossingen te liggen. Een goede wake-up call.’

Development manager Ies de Rooij van VDL Bus & Coach benadrukt dat toeleveranciers zich in hun zoektocht naar innovatieve oplossingen met name moeten focussen op lichtere materialen, maar met behoud van de klantspecifieke sterkte-eisen. Een hele uitdaging. Ook op andere terreinen, bijvoorbeeld het elektrisch rijden, biedt de automotive volop kansen. Personenauto’s, trucks en bussen moeten de komende jaren schoner, zuiniger, stiller en veiliger worden. ‘In 2030 zal in Nederland een compleet nieuw wagenpark rijden, maar het is moeilijk te voorspellen waartoe de groeiende interactie kan leiden tussen toeleveranciers en autoproducenten’, zo zegt Arjan de Bakker, MVO-manager bij de ANWB. Theo Pas van DAF Trucks verwacht dat een verscheidenheid aan mondiale ontwikkelingen, zoals verstedelijking, bevolkingstoename, toenemende voedselschaarste en een groeiende behoefte aan schone lucht, ertoe leidt dat de komende jaren veel nieuwe technologieën hun weg vinden in de automobielindustrie.

Time to market

De Automotive Manufacturing Platform kick-off in het voorjaar leidde direct tot actie. Nog tijdens de bijeenkomst gaven de aanwezige OEM’ers, R&D-managers, toeleveranciers en wetenschappers van kennisinstellingen aan door te willen gaan in vervolgbijeenkomsten. De vervolgsessies, zowel in de personenauto als bussen en trucks, zullen innovaties door de keten heen in een tempoversnelling brengen, zodat energie-efficiënte (lichtgewicht metalen) producten voor de automotive industrie versneld naar de markt gebracht worden. ‘Het laat zien dat de toeleveranciers niet willen afwachten tot er iets gebeurt, maar zelf het initiatief in handen nemen’, aldus Hamers. Dit initiatief komt voort uit de aanbevelingen die gedaan zijn in de ‘VNMI/AVNeG Routekaart 2030′ en is een unieke samenstelling, waarbij voor het eerst door een aantal FME-branches intensief wordt samengewerkt: Nevat, VNMI, AVNeG én de overige automotive industrie.