Krimp van de hoeveelheid showrooms doet het aantal verkochte voertuigen per locatie stijgen, maar dit proces verloopt volgens de bank te traag. De reden daarvoor is dat in de huidige markt panden met verlies moeten worden afgestoten. Zo lang de gebouwen noodgedwongen in bezit blijven, wordt het niks met de locatiekrimp – en evenmin met het rendement.

Kansen ziet ABN Amro voor de autobranche in een betere benadering van de klant. "In het huidige businessmodel is het gebruik van klantinformatie uit eigen systemen verre van optimaal." Met een meer pro-actieve benadering is zowel bij de autoverkoop als bij de aftersales "nog veel te winnen."

In de eerste helft van het jaar gingen er 146 autobedrijven over de kop, ruim een vijfde meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van de merkdealers en garagebedrijven daalde in de eerste 6 maanden van dit jaar met ruim 16,5 procent. Theo de Kort, auto-expert bij ABN Amro, voorziet dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar verder oploopt tot ongeveer 250. Vooral de kleinere dealers en de bedrijven die de afgelopen jaren grote bedragen staken in dure autopaleizen zitten volgens De Kort nu in zwaar weer.

ABN AMRO Autoretail sectorupdate..