Ecorys: maar 30% autobelasting terug naar wegverkeer

De Nederlandse overheid ontvangt in 2013 circa € 14 miljard aan inkomsten uit het gemotoriseerde wegverkeer. Daar tegenover staan naar verwachting circa € 8 miljard aan uitgaven. Per saldo zijn de inkomsten circa 70% hoger dan de uitgaven. Dit verschil neemt de komende jaren naar verwachting met ongeveer € 1,3 miljard toe.

Een en ander blijkt uit een onderzoek dat Ecorys heeft uitgevoerd voor de ANWB. Het doel van het onderzoek was om zicht te krijgen op belastingen die  samenhangen met het gemotoriseerd verkeer, zoals BPM, MRB en accijnzen. Ecorys heeft een overzicht opgesteld van de belastinginkomsten en de uitgaven van de overheid die samenhangen met het gemotoriseerde wegverkeer (privéauto’s, auto’s van de zaak, bestelauto’s, motoren en vrachtauto’s) voor 2013 en de komende jaren.

Bijtelling

Naast de € 14 miljard aan inkomsten ontvangt de overheid circa €7 miljard aan andere belastingen samenhangend met het gemotoriseerde wegverkeer, waaronder de bijtelling en BTW op autokosten. Dit betreft inkomsten die stuk voor stuk in de algemene middelen vloeien. Daarnaast ontvangt de overheid nog voor circa enkele honderden miljoenen aan inkomsten uit het gemotoriseerde wegverkeer die niet in de algemene middelen vloeien en waar een wederdienst tegenover staat, zoals voor kentekens, periodieke keuringen enz.

Ecorys onderzocht ook de relatie van de kosten voor autobezit en – gebruik tot het besteedbaar inkomen. Een gemiddelde auto kost een gezin veelal meer dan € 500 per maand, wat voor velen neerkomt op 10% van het besteedbaar inkomen.

Bron: Autoleasewereld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ecorys: maar 30% autobelasting terug naar wegverkeer - Automobielmanagement.nl

Ecorys: maar 30% autobelasting terug naar wegverkeer

De Nederlandse overheid ontvangt in 2013 circa € 14 miljard aan inkomsten uit het gemotoriseerde wegverkeer. Daar tegenover staan naar verwachting circa € 8 miljard aan uitgaven. Per saldo zijn de inkomsten circa 70% hoger dan de uitgaven. Dit verschil neemt de komende jaren naar verwachting met ongeveer € 1,3 miljard toe.

Een en ander blijkt uit een onderzoek dat Ecorys heeft uitgevoerd voor de ANWB. Het doel van het onderzoek was om zicht te krijgen op belastingen die  samenhangen met het gemotoriseerd verkeer, zoals BPM, MRB en accijnzen. Ecorys heeft een overzicht opgesteld van de belastinginkomsten en de uitgaven van de overheid die samenhangen met het gemotoriseerde wegverkeer (privéauto’s, auto’s van de zaak, bestelauto’s, motoren en vrachtauto’s) voor 2013 en de komende jaren.

Bijtelling

Naast de € 14 miljard aan inkomsten ontvangt de overheid circa €7 miljard aan andere belastingen samenhangend met het gemotoriseerde wegverkeer, waaronder de bijtelling en BTW op autokosten. Dit betreft inkomsten die stuk voor stuk in de algemene middelen vloeien. Daarnaast ontvangt de overheid nog voor circa enkele honderden miljoenen aan inkomsten uit het gemotoriseerde wegverkeer die niet in de algemene middelen vloeien en waar een wederdienst tegenover staat, zoals voor kentekens, periodieke keuringen enz.

Ecorys onderzocht ook de relatie van de kosten voor autobezit en – gebruik tot het besteedbaar inkomen. Een gemiddelde auto kost een gezin veelal meer dan € 500 per maand, wat voor velen neerkomt op 10% van het besteedbaar inkomen.

Bron: Autoleasewereld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding