Peugeot Citroën heeft alliantie GM wel nodig

PSA Peugeot Citroën rapporteert een slechter dan verwacht derde kwartaal. Inmiddels worden vragen gesteld bij mogelijke bijeffecten van een deelname van Dongfeng op de alliantie PSA-GM.

Peugeot Citroën heeft verklaard dat als de alliantie met GM op het gebied van gezamenlijke ontwikkeling en fabricage op een lager pitje zou worden gezet, er problemen ontstaan met het behalen van de kostenreductiedoelstellingen voor de komende drie jaar. Peugeot houdt vast aan het plan om het verbranden van kasgeld te verminderen tot een anderhalf miljard euro. Men zou ook op schema lopen met een verdergaande belangrijke reductie van het verbruik van kasgeld die is voorzien voor volgend jaar.

Deze opmerkingen komen van de financiële topman De Chatillon, nu PSA een slechter dan verwacht derde kwartaal heeft moeten rapporteren. De omzet ging met vier procent terug naar 8,8  miljard euro (waarvan 8,0 miljard komt van de autodivisie), als gevolg van een dure euro en een teruglopende afzet in  Europa, Rusland en Brazilië.  De groei in China kan dit niet compenseren.  

Vier van de zes vakbonden in Frankrijk steunen inmiddels de plannen van Peugeot om te snijden in de vergoedingen voor overuren (minus 20 tot 25 procent) en om de salarissen volgend jaar te bevriezen. In ruil ervoor zal PSA in de komende drie jaar geen Franse fabrieken sluiten en proberen de productie te verhogen. PSA zorgt voor zestig procent van de autoproductie van Frankrijk en biedt er werk aan zo’n honderdduizend man. Direct plus indirect werkt één op de tien mensen in Frankrijk overigens voor de automobielindustrie.   

Op de achtergrond speelt dat PSA in gesprek is met het Chinese Dongfeng over een mogelijke kapitaalinjectie (deelname) door de Chinezen. En dat zou de alliantie met GM mogelijk kunnen schaden. Maar als het geplande gezamenlijk platform met GM niet doorgaat, zou dat mogelijk zo’n 750 miljoen euro schade opleveren door minder synergetische effecten, aldus Peugeot.

Jean-Baptiste de Chatillon, de financiële topman van PSA, heeft verklaard dat de gesprekken die Peugeot voert met ‘andere partijen’ niets te maken hebben met het platform met GM of dat anderszins sprake zou zijn van problemen in de alliantie met de Amerikanen. "De bijdrage van de alliantie aan het plan voor 2015 is onveranderd. Het een heeft niets te maken met het ander."  Peugeot ontwikkelt sinds vorig jaar een alliantie met GM nadat die een aandeel van zeven procent nam in PSA. De alliantie zou essentieel zijn geweest voor de positieve cashflow in de eerste helft van dit jaar.  

Een mogelijke kapitaalinjectie van Dongfeng in ruil voor een aandeel in PSA moet leiden tot mogelijkheden om te investeren in nieuwe producten en om actief te worden op meer markten dan alleen Europa. Dit geeft problemen in Frankrijk, omdat de regering vreest dat de Chinezen de zeggenschap over PSA krijgen. De minister van industrie, Arnaud Montebourg, zie gisteren al dat hij erop staat dat Peugeot Citroën een Frans bedrijf blijft.   

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Peugeot Citroën heeft alliantie GM wel nodig - Automobielmanagement.nl

Peugeot Citroën heeft alliantie GM wel nodig

PSA Peugeot Citroën rapporteert een slechter dan verwacht derde kwartaal. Inmiddels worden vragen gesteld bij mogelijke bijeffecten van een deelname van Dongfeng op de alliantie PSA-GM.

Peugeot Citroën heeft verklaard dat als de alliantie met GM op het gebied van gezamenlijke ontwikkeling en fabricage op een lager pitje zou worden gezet, er problemen ontstaan met het behalen van de kostenreductiedoelstellingen voor de komende drie jaar. Peugeot houdt vast aan het plan om het verbranden van kasgeld te verminderen tot een anderhalf miljard euro. Men zou ook op schema lopen met een verdergaande belangrijke reductie van het verbruik van kasgeld die is voorzien voor volgend jaar.

Deze opmerkingen komen van de financiële topman De Chatillon, nu PSA een slechter dan verwacht derde kwartaal heeft moeten rapporteren. De omzet ging met vier procent terug naar 8,8  miljard euro (waarvan 8,0 miljard komt van de autodivisie), als gevolg van een dure euro en een teruglopende afzet in  Europa, Rusland en Brazilië.  De groei in China kan dit niet compenseren.  

Vier van de zes vakbonden in Frankrijk steunen inmiddels de plannen van Peugeot om te snijden in de vergoedingen voor overuren (minus 20 tot 25 procent) en om de salarissen volgend jaar te bevriezen. In ruil ervoor zal PSA in de komende drie jaar geen Franse fabrieken sluiten en proberen de productie te verhogen. PSA zorgt voor zestig procent van de autoproductie van Frankrijk en biedt er werk aan zo’n honderdduizend man. Direct plus indirect werkt één op de tien mensen in Frankrijk overigens voor de automobielindustrie.   

Op de achtergrond speelt dat PSA in gesprek is met het Chinese Dongfeng over een mogelijke kapitaalinjectie (deelname) door de Chinezen. En dat zou de alliantie met GM mogelijk kunnen schaden. Maar als het geplande gezamenlijk platform met GM niet doorgaat, zou dat mogelijk zo’n 750 miljoen euro schade opleveren door minder synergetische effecten, aldus Peugeot.

Jean-Baptiste de Chatillon, de financiële topman van PSA, heeft verklaard dat de gesprekken die Peugeot voert met ‘andere partijen’ niets te maken hebben met het platform met GM of dat anderszins sprake zou zijn van problemen in de alliantie met de Amerikanen. "De bijdrage van de alliantie aan het plan voor 2015 is onveranderd. Het een heeft niets te maken met het ander."  Peugeot ontwikkelt sinds vorig jaar een alliantie met GM nadat die een aandeel van zeven procent nam in PSA. De alliantie zou essentieel zijn geweest voor de positieve cashflow in de eerste helft van dit jaar.  

Een mogelijke kapitaalinjectie van Dongfeng in ruil voor een aandeel in PSA moet leiden tot mogelijkheden om te investeren in nieuwe producten en om actief te worden op meer markten dan alleen Europa. Dit geeft problemen in Frankrijk, omdat de regering vreest dat de Chinezen de zeggenschap over PSA krijgen. De minister van industrie, Arnaud Montebourg, zie gisteren al dat hij erop staat dat Peugeot Citroën een Frans bedrijf blijft.   

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding