In zijn analyse wijst de bank op een aantal ontwikkelingen. Zo lijkt de jarenlange groei van het totale personenautopark in Nederland niet ver van het omslagpunt. Diverse initiatieven op het gebied van autodelen zouden daar medeverantwoordelijk voor kunnen zijn. Ook de steeds verder stijgende kosten maken autobezit en -gebruik onaantrekkelijk, met lagere jaarkilometrages als gevolg. Dit proces wordt verstrekt door initiatieven op het gebied van thuis werken. De opkomst van technisch betere auto’s, langere onderhoudsintervallen en de prijstransparantie dankzij internet werken negatief uit op omzet en marge.

Op de wat verdere termijn is er volgens ING de techniek die de after sales bedreigt. Het traditionele systeem van onderhoud op vaste, voorgeschreven momenten komt mogelijk onder druk door toepassing van sensoren en informatie om op afstand veel exacter vast te stellen wanneer onderdelen daadwerkelijk vervangen dienen te worden. Dit kan leiden tot aanzienlijke besparingen op reparatie- en onderhoudskosten.

Voor dit moment is de situatie evenmin rooskleurig. Consumenten en bedrijven kijken naar mogelijkheden om hun uitgaven te reduceren, met negatieve gevolgen voor de omzet van onderhoud en reparatie en onderdelen. In deze steeds meer concurrerende markt dreigt de merkdealer meer en meer terrein te verliezen, leren onder meer de apk-statistieken van VWE in Heerhugowaard. In de periode 2008-2013 liep hun aandeel terug van 35,7 procent naar 32,7 procent.

Meer over deze onderwerp is opgenomen in het Nationaal Occasion Onderzoek 2013, dat wordt gepresenteerd op het Driving Business Aftermarket Event van AM op 14 november in Putten.  

 ING – Terugloop werkplaats bedreigt winstgevendheid automotive – 301013.