ICDP/RAI: volume aftermarket NL blijft dalen

Het aantal onderhoudsmomenten in de Nederlandse aftersales (dealers) en aftermarket (universelen) is in 2015 circa 8,6 procent lager dan in 2010. Oorspronkelijk werd een afname van vijf procent verwacht.

In volume gaat het om een daling van (afgerond) 14,3 miljoen onderhoudsmomenten naar 13,7 miljoen onderhoudsmomenten. Dat leert de jongste versie van de Marktprognose Aftermarket 2015, een coproductie van onderzoeksbureau ICDP en de RAI Vereniging.

De neerwaartse bijstelling is vooral een gevolg van de aanhoudende economische crisis, die hardnekkiger en ingrijpender blijkt dan drie jaar geleden werd aangenomen. De werkloosheid bevindt zich op een hoogtepunt en het consumentenvertrouwen op een dieptepunt. Verder is de nieuwverkoop drastisch gekrompen en is ook het jaarkilometrage onderhevig aan een daling. In tegenstelling tot de verwachting zijn de standaardtermijnen voor garantie niet verlengd van twee naar drie jaar. Tot slot is een sterke stijging waarneembaar van de export van jonge occasions. Alles bij elkaar factoren die ongunstig zijn voor de werkplaats.

De enige plus van het aantal werkzaamheden is waarneembaar bij banden: 5,3 procent (prognose 2013) versus 4,2 procent (prognose 2010). Alle andere klussen – onderhoud, reparatie, schadeherstel, glasherstel en garantie – zitten in de min ten opzichte van de prognose in 2010. Opvallend is de grote teruggang van het aantal werkzaamheden bij de dealers: min 18,7 procent. Bij de onafhankelijke autobedrijven verwachten ICDP/RAI in 2015 slechts 0,1 procent krimp. De totale omzet van de Nederlandse aftermarket bedraagt in 2015 bijna 5,7 miljard euro. In 2010 ging men nog uit van 6,1 miljard omzet in 2015.

  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

ICDP/RAI: volume aftermarket NL blijft dalen - Automobielmanagement.nl

ICDP/RAI: volume aftermarket NL blijft dalen

Het aantal onderhoudsmomenten in de Nederlandse aftersales (dealers) en aftermarket (universelen) is in 2015 circa 8,6 procent lager dan in 2010. Oorspronkelijk werd een afname van vijf procent verwacht.

In volume gaat het om een daling van (afgerond) 14,3 miljoen onderhoudsmomenten naar 13,7 miljoen onderhoudsmomenten. Dat leert de jongste versie van de Marktprognose Aftermarket 2015, een coproductie van onderzoeksbureau ICDP en de RAI Vereniging.

De neerwaartse bijstelling is vooral een gevolg van de aanhoudende economische crisis, die hardnekkiger en ingrijpender blijkt dan drie jaar geleden werd aangenomen. De werkloosheid bevindt zich op een hoogtepunt en het consumentenvertrouwen op een dieptepunt. Verder is de nieuwverkoop drastisch gekrompen en is ook het jaarkilometrage onderhevig aan een daling. In tegenstelling tot de verwachting zijn de standaardtermijnen voor garantie niet verlengd van twee naar drie jaar. Tot slot is een sterke stijging waarneembaar van de export van jonge occasions. Alles bij elkaar factoren die ongunstig zijn voor de werkplaats.

De enige plus van het aantal werkzaamheden is waarneembaar bij banden: 5,3 procent (prognose 2013) versus 4,2 procent (prognose 2010). Alle andere klussen – onderhoud, reparatie, schadeherstel, glasherstel en garantie – zitten in de min ten opzichte van de prognose in 2010. Opvallend is de grote teruggang van het aantal werkzaamheden bij de dealers: min 18,7 procent. Bij de onafhankelijke autobedrijven verwachten ICDP/RAI in 2015 slechts 0,1 procent krimp. De totale omzet van de Nederlandse aftermarket bedraagt in 2015 bijna 5,7 miljard euro. In 2010 ging men nog uit van 6,1 miljard omzet in 2015.

  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding