Door klanten gericht te benaderen met telefoontjes over bij voorbeeld de naderende APK hoopt men de euro’s binnenboord te houden. Dat meldt dagblad BN/De Stem.

Vanuit de door het autobedrijf aangereikte database met klant- en voertuiggegevens bellen callcenters particuliere rijders over zaken als over winterbanden, een aanstaande onderhoudsbeurt of de algemene periodieke keuring. Als voorbeelden van grote autobedrijven die onlangs zijn begonnen met een callcenter noemt de krant Wensink (Noordoost-Nederland), Driessen (regio Eindhoven), Tigchelaar (Breda-Tilburg) en Hekkert (Limburg).  Dit proactief handelen moet voorkomen dat klanten overstappen naar een concullega in de buurt.

In een reactie beaamt Bovag de groeiende belangstelling onder autobedrijven om systematisch en gericht klantcontact te regelen. Gezien de kosten voor mensen en middelen zal dat veelal buiten de deur worden neergelegd – bij callcenters, die ook inzetbaar zijn voor andere producten, diensten en branches.