Kia is sinds 1993 actief in ons land. In de eerste tien jaar wist het Koreaanse merk 25 duizend klanten te trekken. Twee jaar later stond de teller al op vijftigduizend eenheden en weer drie jaar later werd de grens van honderdduizend verkopen gepasseerd. Voor de volgende verdubbeling van de afzet naar tweehonderdduizend units was vijf jaar nodig.

Kia viert nu dus dubbel feest, want inmiddels is het merk twintig jaar actief in Nederland. Van outsider heeft het label zich ontwikkeld tot een volwassen speler, die inmiddels Opel gepasseerd is in de verkoopstatistieken. In 2004 wist Kia voor het eerst meer dan tienduizend auto’s te verkopen in één jaar. Vorig jaar leverde het merk in twaalf maanden 27.322 vierwielers af. Het was de tweede maal dat Kia meer dan twintigduizend auto’s in één jaar wist te slijten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding