Chevrolet zag de meest dramatische daling, van 8.711 naar 1.926 exemplaren, gevolgd door Lexus, dat in 2013 slechts  1.588 auto’s verkocht tegen 3.920 in 2012. De omzet van Alfa Romeo halveerde (3.654 naar 1.818 exemplaren) en die van Hyundai kwam uit op een min van 48 procent (21.623 naar 11.153) en Lancia noteerde een min van 44 procent (831 naar 461) .

Zoals gedurende het jaar al duidelijk werd, zijn er dank zij de steunmaatregelen van de overheid de twee grote winnaars. Mitsubishi verkocht dank zij de Outlander PHEV 12.243 exemplaren, tegen 3.583 in het voorgaande jaar en Volvo noteerde een stijging van 16.921 naar 24.449 exemplaren, met dank aan de V60 PHEV. Ook Tesla profiteerde van de ‘sponsoring’ van de belastingbetaler en verkocht 1.194 exemplaren van de Model S.

Opvallend is het feit dat er ondanks de dalende trend nog twee ‘grote’ automerken zijn, die wel winst wisten te behalen: BMW kwam met name dankzij de nieuwe 3-Serie uit op 19.016 exemplaren tegen 18.635 in 2012, terwijl en Dacia het jaar afsloot met 2.999 exemplaren tegen 2.170 in het voorgaande jaar. Van de kleine(re) merken noteerden Bentley een plus met 38 verkochte auto’s (tegen 26 in 2012) en Jaguar verkocht dankzij de nieuwe F-Type 403 exemplaren, 62 stuks meer dan in 2012. (HHemmes)