Aanpassen kilometerstand verboden per 1 januari

Per 1 januari 2014 is het verboden om de kilometerstand van uw auto te laten aanpassen. Momenteel is alleen het verkopen van een auto zonder de juiste kilometerstand te vermelden strafbaar, maar niet het aanpassen zelf.

BOVAG blij met wetswijzing

Naar eigen zeggen pleit de brancheorganisatie al jaren om het onrechtmatig aanpassen van kilometerstanden strafbaar te stellen. Naar verluidt rijdt 5% van de auto’s op Nederlands kenteken rond met een foutieve kilometerstand. De economische schade raamt de BOVAG op 250 miljoen euro per jaar. Het percentage is overigens flink lager dan bij onze Oosterburen. In Duitsland rijden naar schatting 30% van de auto’s rond met een verkeerde kilometerstand. Het aanpassen van de kilometerstand is daar al langer strafbaar, maar de controle erop een stuk slechter.

Met ingang van het nieuwe jaar is het voor bedrijven alleen nog toegestaan om een kilometerstand aan te passen als daarvoor schriftelijk toestemming is gegeven door de RDW. Bedrijven die zich hier niet aan houden begaan een misdrijf en kunnen rekenen op een fikse geldboete. Consumenten die zonder geldige reden hun kilometerstand willen aanpassen en daarvoor bij een dealer of particulier aankloppen zijn ook strafbaar.

Verschuiving NAP naar RDW

Met de wetswijziging wordt de RDW belast met het opslaan van de kilometerstanden. Voorheen gebeurde dit door de Nationale Autopas (NAP), een private organisatie. Garages worden met de wetswijziging verplicht om bij elk onderhoud boven de 150 euro de kilometerstand door te geven aan de RDW. Hiermee moet het volgens de BOVAG moeilijker worden om te frauderen met de kilometerstand. Voorheen moest de kilometerstand alleen worden doorgegeven bij de jaarlijkse APK. Automobilisten konden hierdoor in theorie elk jaar voor de grote beurt de kilometerstand aanpassen en toch een akkoord krijgen op hun NAP.

Bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanpassen van kilometerstanden zijn zoals te verwachten niet blij met de nieuwe wet. Ze zeggen dat de consument de dupe wordt omdat het aanpassen van kilometerstanden straks duurder zou worden. Nu varieert dit bedrag nog van ‘een paar tientjes tot honderden euro’s per keer’. Het merendeel van hun klanten zou met een geldige reden komen, maar ze ‘kunnen ook niet bepalen wat consumenten met hun eigen auto doen’.

De BOVAG verwacht dat de nieuwe maatregelen de kilometerfraude flink zal terugdringen: ‘Door het vaker invoeren van de kilometerstand en het strafbaarstellen van het aanpassen zonder goedkeuring van de RDW verwachten we dat het aantal auto’s met een afwijkende kilometerstand met procenten zal afnemen.’

Aanpassen kilometerstand verboden per 1 januari - Automobielmanagement.nl

Aanpassen kilometerstand verboden per 1 januari

Per 1 januari 2014 is het verboden om de kilometerstand van uw auto te laten aanpassen. Momenteel is alleen het verkopen van een auto zonder de juiste kilometerstand te vermelden strafbaar, maar niet het aanpassen zelf.

BOVAG blij met wetswijzing

Naar eigen zeggen pleit de brancheorganisatie al jaren om het onrechtmatig aanpassen van kilometerstanden strafbaar te stellen. Naar verluidt rijdt 5% van de auto’s op Nederlands kenteken rond met een foutieve kilometerstand. De economische schade raamt de BOVAG op 250 miljoen euro per jaar. Het percentage is overigens flink lager dan bij onze Oosterburen. In Duitsland rijden naar schatting 30% van de auto’s rond met een verkeerde kilometerstand. Het aanpassen van de kilometerstand is daar al langer strafbaar, maar de controle erop een stuk slechter.

Met ingang van het nieuwe jaar is het voor bedrijven alleen nog toegestaan om een kilometerstand aan te passen als daarvoor schriftelijk toestemming is gegeven door de RDW. Bedrijven die zich hier niet aan houden begaan een misdrijf en kunnen rekenen op een fikse geldboete. Consumenten die zonder geldige reden hun kilometerstand willen aanpassen en daarvoor bij een dealer of particulier aankloppen zijn ook strafbaar.

Verschuiving NAP naar RDW

Met de wetswijziging wordt de RDW belast met het opslaan van de kilometerstanden. Voorheen gebeurde dit door de Nationale Autopas (NAP), een private organisatie. Garages worden met de wetswijziging verplicht om bij elk onderhoud boven de 150 euro de kilometerstand door te geven aan de RDW. Hiermee moet het volgens de BOVAG moeilijker worden om te frauderen met de kilometerstand. Voorheen moest de kilometerstand alleen worden doorgegeven bij de jaarlijkse APK. Automobilisten konden hierdoor in theorie elk jaar voor de grote beurt de kilometerstand aanpassen en toch een akkoord krijgen op hun NAP.

Bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanpassen van kilometerstanden zijn zoals te verwachten niet blij met de nieuwe wet. Ze zeggen dat de consument de dupe wordt omdat het aanpassen van kilometerstanden straks duurder zou worden. Nu varieert dit bedrag nog van ‘een paar tientjes tot honderden euro’s per keer’. Het merendeel van hun klanten zou met een geldige reden komen, maar ze ‘kunnen ook niet bepalen wat consumenten met hun eigen auto doen’.

De BOVAG verwacht dat de nieuwe maatregelen de kilometerfraude flink zal terugdringen: ‘Door het vaker invoeren van de kilometerstand en het strafbaarstellen van het aanpassen zonder goedkeuring van de RDW verwachten we dat het aantal auto’s met een afwijkende kilometerstand met procenten zal afnemen.’