Dat wil de stichting Finidaf. Volgens die stichting had de accountant die de jaarrekening van DAF in 1991 heeft opgemaakt, moeten weten dat DAF in zo’n financieel noodweer zat dat het snel failliet zou gaan. DAF ging vervolgens in 1993 failliet en daarna werd doorgestart onder de naam DAF Trucks waarna in 1996 het Amerikaanse Paccar het bedrijf overnam. In 2000 oordeelde de tuchtrechter al eens dat de accountant de jaarrekening over het jaar 1991 onterecht had goedgekeurd. Maar een hogere rechter zuiverde de accountant in 2001 van alle blaam in hoger beroep. De zaak was destijds aangespannen door een aandeelhouder.

Nu zijn het obligatiehouders die zich roeren. Volgens hen beschikte de tuchtrechter destijds niet over de juiste informatie. Die informatie, waaruit duidelijk zou worden dat de accountant fouten heeft gemaakt, zouden de obligatiehouders een aantal jaar geleden tot hun beschikking hebben gekregen."Inmiddels is duidelijk dat DAF begin 1992 al rekeningen niet meer betaalde en ondertussen werd leeggezogen door een financieringsmaatschappij. Dat moet de accountant geweten hebben”, zegt advocaat Lucas van Eeghen die de stichting Finidaf bijstaat. Hij bereidt een dagvaarding voor die hij begin februari naar Ernst & Young wil sturen. Obligatiehouders die willen meedoen, kunnen zich voor die tijd nog melden bij Finidaf.

Dagvaarden

Volgens Hessel Wezelenburg, voorzitter van Finidaf, hebben de obligatiehouders al langer contact met Ernst & Young over dit dossier en zijn ze er samen niet uitgekomen. "Daarom gaan we dagvaarden.” In een reactie zegt een woordvoerster van Ernst & Young dat men op de hoogte is van de claim en dat men die aan het bestuderen is. De woordvoerster wil vooralsnog niet inhoudelijk ingaan op de kwestie. (bron: ANP)