Toyota voor de rechter wegens misleiding

Stichting Brandstofverlies sleept autofabrikant Toyota voor de rechter wegens ‘misleiding’ van klanten met het brandstofverbruik, van vooral de hybride modellen. Dat heeft de organisatie woensdag bekendgemaakt.

Brandstofverlies sleept autofabrikant Toyota voor de rechter wegens ‘misleiding’ van klanten met het brandstofverbruik, van vooral de hybride modellen. Dat heeft de organisatie woensdag bekendgemaakt.

Volgens de stichting wijkt het opgegeven verbruik van Toyota’s sterk af van het gebruik in de praktijk. De organisatie geeft als voorbeeld een Toyota Yaris 1,5 Hybrid Aspiration. ,,Volgens de brochure en de website verbruikt die 1 op 28,3, in werkelijkheid is dat 1 op 17,4, een verschil van maar liefst 37 procent”, aldus de stichting.

Toyota laat weten de dagvaarding te hebben ontvangen en de inhoud te bestuderen. Een woordvoerder benadrukt wel dat het beleid van Toyota overeenstemt met dat van andere merken in de branche en bovendien is gebaseerd op de geldende Europese regelgeving.

Grootste afwijkingen

Brandstofverlies kondigde afgelopen zomer al aan schade van consumenten via een collectief proces te willen verhalen op verschillende producenten in de Europese Unie. De zaak wordt nu doorgezet tegen Toyota omdat dit de grootste fabrikant is met de grootste afwijkingen, aldus de stichting.

Op 13 februari dient het kort geding.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dat hebben ze dan bij Brandstofverlies niet goed begrepen .
Toyota kan en mag voor de europese markt alleen brandstofverbruik publiceren gemeten volgens 70/220/EG , dus klachten in Brussel, niet bij een fabrikant , die correct handelt! Wat is trouwens 1 op 17,4 “in werkelijkheid”?
Waar gemeten, in welk land, bij welke temperatuur, , onder welke atmospherische condities, en welk rijpatroon??

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

Afgezien van het benzine verbruik, zou ook het elektriciteitsverbruik tegen het licht gehouden kunnen worden: de fabrieksopgave hier zijn nog veel erger overdreven dan het benzineverbruik

Geplaatst door: Alexander op

Misschien moet deze organisatie eerst eens de voorgeschreven testprocedures lezen. Verbruikcijfers dienen controleerbaar en reproduceerbaar te zijn. De belangrijkste factor in dit geheel is de bestuurder. De fabrikant schept de mogelijkheden een bepaald verbruik te behalen. Vervolgens is het aan de bestuurder een zodanige rijstijl toe te passen dat hij het behaalt of benadert. Veel betuurders zijn niet eens op de hoogte van de wijze waarop een moderne auto bereden zou moeten of kunnen worden. Welke inspanningen doen de bestuurders en leden van de vereniging om hun rijstijl te optimaliseren?

Geplaatst door: Ton Smit op
Toyota voor de rechter wegens misleiding - Automobielmanagement.nl

Toyota voor de rechter wegens misleiding

Stichting Brandstofverlies sleept autofabrikant Toyota voor de rechter wegens ‘misleiding’ van klanten met het brandstofverbruik, van vooral de hybride modellen. Dat heeft de organisatie woensdag bekendgemaakt.

Brandstofverlies sleept autofabrikant Toyota voor de rechter wegens ‘misleiding’ van klanten met het brandstofverbruik, van vooral de hybride modellen. Dat heeft de organisatie woensdag bekendgemaakt.

Volgens de stichting wijkt het opgegeven verbruik van Toyota’s sterk af van het gebruik in de praktijk. De organisatie geeft als voorbeeld een Toyota Yaris 1,5 Hybrid Aspiration. ,,Volgens de brochure en de website verbruikt die 1 op 28,3, in werkelijkheid is dat 1 op 17,4, een verschil van maar liefst 37 procent”, aldus de stichting.

Toyota laat weten de dagvaarding te hebben ontvangen en de inhoud te bestuderen. Een woordvoerder benadrukt wel dat het beleid van Toyota overeenstemt met dat van andere merken in de branche en bovendien is gebaseerd op de geldende Europese regelgeving.

Grootste afwijkingen

Brandstofverlies kondigde afgelopen zomer al aan schade van consumenten via een collectief proces te willen verhalen op verschillende producenten in de Europese Unie. De zaak wordt nu doorgezet tegen Toyota omdat dit de grootste fabrikant is met de grootste afwijkingen, aldus de stichting.

Op 13 februari dient het kort geding.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dat hebben ze dan bij Brandstofverlies niet goed begrepen .
Toyota kan en mag voor de europese markt alleen brandstofverbruik publiceren gemeten volgens 70/220/EG , dus klachten in Brussel, niet bij een fabrikant , die correct handelt! Wat is trouwens 1 op 17,4 “in werkelijkheid”?
Waar gemeten, in welk land, bij welke temperatuur, , onder welke atmospherische condities, en welk rijpatroon??

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

Afgezien van het benzine verbruik, zou ook het elektriciteitsverbruik tegen het licht gehouden kunnen worden: de fabrieksopgave hier zijn nog veel erger overdreven dan het benzineverbruik

Geplaatst door: Alexander op

Misschien moet deze organisatie eerst eens de voorgeschreven testprocedures lezen. Verbruikcijfers dienen controleerbaar en reproduceerbaar te zijn. De belangrijkste factor in dit geheel is de bestuurder. De fabrikant schept de mogelijkheden een bepaald verbruik te behalen. Vervolgens is het aan de bestuurder een zodanige rijstijl toe te passen dat hij het behaalt of benadert. Veel betuurders zijn niet eens op de hoogte van de wijze waarop een moderne auto bereden zou moeten of kunnen worden. Welke inspanningen doen de bestuurders en leden van de vereniging om hun rijstijl te optimaliseren?

Geplaatst door: Ton Smit op