De jaaromzet liep bij het Amsterdamse bedrijf eveneens flink terug, namelijk van 1,057 miljard naar 963 miljoen. De winstmarge (EBIT) komt daarmee op drie procent terwijl dat in 2012 nog zeven procent was. Bovendien verwacht de directie dat de omzet dit jaar verder zal teruglopen naar rond de 900 miljoen. Omdat TomTom bij die slechte cijfers ook nog eens fors wil investeren, dook de koers op de effectenbeurs vanochtend met meer dan 12 procent omlaag.

TomTom haalt nog altijd het grootste deel van de omzet uit de consumentenmarkt. Vorig jaar kwam dat bedrag uit op 567 miljoen, elf procent lager dan in 2012. Automotive brengt niet meer dan 192 miljoen in het laatje terwijl licensing daarnaast 119 miljoen aan omzet oplevert. Ook die beide categorieën vertoonden een daling van rond de tien procent.

Ondanks de slechte cijfers is topman Harold Goddijn nog altijd een tevreden mens: ‘’2013 was voor ons een solide jaar, zowel financieel als operationeel. We hebben belangrijke nieuwe producten gelanceerd, zoals de nieuwe PND reeks en de eerste TomTom GPS sporthorloges, en we hebben de snelheid en productiviteit van de ontwikkelingsactiviteiten verder opgevoerd.” Voor 2014 verwacht Goddijn wel een verdere daling van de activiteiten in de sector automotive omdat TomTom zich meer en meer toelegt op software en content.