Economie groeit, luxe merken populair op Marktplaats

Marktplaats signaleert sinds begin dit jaar een sterke toename van biedingen en reacties op autoadvertenties. Het aan- en verkoopplatform legt een verband met de opkrabbelende economie.

Analyse van de eigen cijfers brengt een plus van twintig procent aan het licht. Vergeleken met januari 2013 steeg vorige maand de interesse van consumenten in auto’s uit het hogere segment (merken als Audi, BMW en Mercedes) aanzienlijk. De groei manifesteert zich ook bij andere duurdere artikelen, zoals boten (+ 36%) en motoren (+25%).

Met de cijfervergelijking neemt Marktplaats een voorschot op de jongste cijfers over het consumentenvertrouwen. Naar verwachting zullen die wederom zijn gestegen. "Dat de economie weer in beweging lijkt, is direct zichtbaar op Marktplaats", aldus directeur Olivier van Duijn. "Nederlanders zijn weer volop aan het handelen in luxe goederen. Zowel vraag als aanbod stijgt sterk. Dit is met name binnen automotive duidelijk te zien; de vraag naar duurdere merken groeit momenteel harder dan het aanbod."

Steeg het aantal Audi-advertenties in 2014 al met 14%, het aantal zoekopdrachten, reacties en biedingen op deze advertenties nam met 21% toe. Het aantal Mercedes-advertenties op Marktplaats steeg met 11% terwijl er 30% meer vraag naar deze auto’s was. Voor BMW groeide het aantal advertenties met 10% en het aantal reacties, biedingen en zoekopdrachten met 14%.

Overigens zijn ook value-for-money-merken KIA populair onder consumenten. Zo steeg de vraag naar Skoda’s met 29%, terwijl Nederlanders 47% vaker zochten en reageerden op KIA-advertenties. Van Duijn: "Het lijkt erop dat mensen weer geld durven uitgeven maar ze zoeken nog steeds naar waar voor hun geld."

Economie groeit, luxe merken populair op Marktplaats - Automobielmanagement.nl

Economie groeit, luxe merken populair op Marktplaats

Marktplaats signaleert sinds begin dit jaar een sterke toename van biedingen en reacties op autoadvertenties. Het aan- en verkoopplatform legt een verband met de opkrabbelende economie.

Analyse van de eigen cijfers brengt een plus van twintig procent aan het licht. Vergeleken met januari 2013 steeg vorige maand de interesse van consumenten in auto’s uit het hogere segment (merken als Audi, BMW en Mercedes) aanzienlijk. De groei manifesteert zich ook bij andere duurdere artikelen, zoals boten (+ 36%) en motoren (+25%).

Met de cijfervergelijking neemt Marktplaats een voorschot op de jongste cijfers over het consumentenvertrouwen. Naar verwachting zullen die wederom zijn gestegen. "Dat de economie weer in beweging lijkt, is direct zichtbaar op Marktplaats", aldus directeur Olivier van Duijn. "Nederlanders zijn weer volop aan het handelen in luxe goederen. Zowel vraag als aanbod stijgt sterk. Dit is met name binnen automotive duidelijk te zien; de vraag naar duurdere merken groeit momenteel harder dan het aanbod."

Steeg het aantal Audi-advertenties in 2014 al met 14%, het aantal zoekopdrachten, reacties en biedingen op deze advertenties nam met 21% toe. Het aantal Mercedes-advertenties op Marktplaats steeg met 11% terwijl er 30% meer vraag naar deze auto’s was. Voor BMW groeide het aantal advertenties met 10% en het aantal reacties, biedingen en zoekopdrachten met 14%.

Overigens zijn ook value-for-money-merken KIA populair onder consumenten. Zo steeg de vraag naar Skoda’s met 29%, terwijl Nederlanders 47% vaker zochten en reageerden op KIA-advertenties. Van Duijn: "Het lijkt erop dat mensen weer geld durven uitgeven maar ze zoeken nog steeds naar waar voor hun geld."