Het is volgens analisten een belangrijke doorbraak, omdat TenCate hiermee voor het eerst relatief grootschalige productie van dergelijke composietconstructies voor de auto-industrie gaat leveren, waar het gebruik zich tot nu toe voornamelijk beperkte tot de vliegtuig- en ruimtevaartbouw.

TenCate gaat voor de productie een samenwerking aan met de Adler Group en het bedrijf uit Twente kan de opdracht mede uitvoeren dankzij de acquisitie een jaar geleden van Amber Composites. Financiële details worden niet gegeven, maar een woordvoerder van TenCate bevestigt tegen Dow Jones dat het, gezien de startproductie van circa 3.000 auto’s per jaar, initieel gaat om een omzet van minder dan 10 miljoen euro. Maar het potentieel van deze stap voor TenCate’s positie in de auto-industrie is groot, zeggen de analisten van SNS Securities en Rabobank Equity Research.

TenCate start het proces met de productie van vezels bij TenCate Advanced Composites in het Engelse Nottingham, dat dit materiaal levert aan de Adler Group in het Italiaanse Ottaviano, waar met de vezels de zelfdragende carosserieen voor Alfa Romeo zullen worden gebouwd. TenCate en Adler gaan intussen samen een fabriek in Italië bouwen om het composietmateriaal lokaal naast de autofabriek van Alfa Romeo te kunnen produceren, om het productieproces te optimaliseren, aldus woordvoerder Pieter Zwinkels.

"We zien dit als een doorbraak voor het leveren van composietconstructies in grote volumes voor de auto-industrie", zo zegt Zwinkels, die deze opdracht ziet als een katalysator voor vervolgopdrachten. "We zijn met meerdere autofabrikanten en producenten van autoconstructies in gesprek", zegt hij.

Daarnaast zullen TenCate en Adler gezamenlijk werken aan innovaties voor nieuwe, automotivegerelateerde projecten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding